Page 71 - Meje vedenja
P. 71

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             s strani vrstnikov velikokrat negativno vplivajo na samopodobo mladostni-
             kov, kar lahko vodi v telesno dismorfijo, motnje hranjenja ali umik iz druž-
             benih stikov. Negativna skupinska dinamika v šolskem okolju lahko povzroči
             občutke nevključenosti pri tistih učencih, ki niso del skupinskih dejavnosti,
             kar vodi v občutke nepomembnosti in zavrženosti. Hkrati pa družbeni pri-
             tisk, da se mora posameznik prilagoditi normam in pričakovanjem skupine,
             lahko povzroči močan stres in vodi v različne vedenjske težave. Vse te oblike
             ustrahovanja, izključevanja in vrstniškega pritiska imajo dolgoročne posledi-
             ce na čustveni ter socialni razvoj otrok in mladostnikov ter zahtevajo celosten
             pristop pri obravnavi v šolskem okolju (Fortuin idr., 15; Krajnčan in Vrhunc
             Pfeifer, 4; Myschker, 9).
               Medvrstniški odnosi imajo torej lahko zelo pomemben vpliv na vedenjske
             in čustvene težave učencev. Negativni vplivi, kot so ustrahovanje, izključeva-
             nje in socialni pritiski, pogosto povzročajo dolgotrajne stiske.
               V svetu negotovosti mladih imajo pomembno vlogo tudi skupnosti vrst-
             nikov. Slednje vplivajo na mlade, ki so lahko aktivni udeleženci teh stilsko-
             -scenskih dejavnosti ali zgolj pasivni prejemniki sporočil mladinskih kultur
             (Ule, a). Mladinske, vrstniške kulture ponujajo in utrjujejo socialne ter
             kulturne povezave med mladimi in postajajo institucije socialne regulacije,
             čeprav pri prehodu iz mladosti ne ponujajo kontinuitete in stabilnosti, tem-
             več relativizacijo vseh identitetnih tvorb. Pri mladih se oblikuje specifična
             vrst niška skupinska pripadnost, ki presega razlike med družbenimi razredi in
             območji kulture. Posega tudi v socializacijo.


             Vzroki za vedenjske in čustvene težave in motnje
             Človek kot bitje telesa, uma in duha zahteva celostno obravnavo, kadar iščemo
             vzroke vedenjskih težav. Raziskave potrjujejo, da somatski, čustveni in psiho-
             loški dejavniki medsebojno vplivajo na razvoj otroka. Na biološki ravni lahko
             izpostavimo učinke prenatalne izpostavljenosti alkoholu in drogam, ki povzro-
             čijo motnje v nevrološkem razvoju in povečujejo tveganje za vedenjske težave
             . Tako se npr. pri otrocih z ADHD nakazuje razvojna nezrelost čelnega režnja,
             kar vpliva na nadzor impulzov in čustev (Shaw idr., 7). Dodatno izkušnje
             negotove navezanosti vodijo v negativna pričakovanja do sveta in disfunkcio-
             nalne jezne odzive. Otroci, ki so pogosto zavrnjeni, razvijajo agresivne odzive
             zaradi stalnega cikla zaznane ogroženosti in obrambe (Dodge idr., 199).
               Vedenjske in čustvene težave otrok namlokrat niso zgolj rezultat individu-
             alnih predispozicij, temveč so globoko zakoreninjene v družbenih strukturah,
             vrednotah in praksah. Družba, ki neustrezno odgovarja na potrebe otrok, lah-
             ko nevede prispeva k ustvarjanju okolja, ki generira vedenjske in čustvene


                                                                             71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76