Page 71 - Meje vedenja
P. 71
Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah
s strani vrstnikov velikokrat negativno vplivajo na samopodobo mladostni-
kov, kar lahko vodi v telesno dismorfijo, motnje hranjenja ali umik iz druž-
benih stikov. Negativna skupinska dinamika v šolskem okolju lahko povzroči
občutke nevključenosti pri tistih učencih, ki niso del skupinskih dejavnosti,
kar vodi v občutke nepomembnosti in zavrženosti. Hkrati pa družbeni pri-
tisk, da se mora posameznik prilagoditi normam in pričakovanjem skupine,
lahko povzroči močan stres in vodi v različne vedenjske težave. Vse te oblike
ustrahovanja, izključevanja in vrstniškega pritiska imajo dolgoročne posledi-
ce na čustveni ter socialni razvoj otrok in mladostnikov ter zahtevajo celosten
pristop pri obravnavi v šolskem okolju (Fortuin idr., 15; Krajnčan in Vrhunc
Pfeifer, 4; Myschker, 9).
Medvrstniški odnosi imajo torej lahko zelo pomemben vpliv na vedenjske
in čustvene težave učencev. Negativni vplivi, kot so ustrahovanje, izključeva-
nje in socialni pritiski, pogosto povzročajo dolgotrajne stiske.
V svetu negotovosti mladih imajo pomembno vlogo tudi skupnosti vrst-
nikov. Slednje vplivajo na mlade, ki so lahko aktivni udeleženci teh stilsko-
-scenskih dejavnosti ali zgolj pasivni prejemniki sporočil mladinskih kultur
(Ule, a). Mladinske, vrstniške kulture ponujajo in utrjujejo socialne ter
kulturne povezave med mladimi in postajajo institucije socialne regulacije,
čeprav pri prehodu iz mladosti ne ponujajo kontinuitete in stabilnosti, tem-
več relativizacijo vseh identitetnih tvorb. Pri mladih se oblikuje specifična
vrst niška skupinska pripadnost, ki presega razlike med družbenimi razredi in
območji kulture. Posega tudi v socializacijo.
Vzroki za vedenjske in čustvene težave in motnje
Človek kot bitje telesa, uma in duha zahteva celostno obravnavo, kadar iščemo
vzroke vedenjskih težav. Raziskave potrjujejo, da somatski, čustveni in psiho-
loški dejavniki medsebojno vplivajo na razvoj otroka. Na biološki ravni lahko
izpostavimo učinke prenatalne izpostavljenosti alkoholu in drogam, ki povzro-
čijo motnje v nevrološkem razvoju in povečujejo tveganje za vedenjske težave
. Tako se npr. pri otrocih z ADHD nakazuje razvojna nezrelost čelnega režnja,
kar vpliva na nadzor impulzov in čustev (Shaw idr., 7). Dodatno izkušnje
negotove navezanosti vodijo v negativna pričakovanja do sveta in disfunkcio-
nalne jezne odzive. Otroci, ki so pogosto zavrnjeni, razvijajo agresivne odzive
zaradi stalnega cikla zaznane ogroženosti in obrambe (Dodge idr., 199).
Vedenjske in čustvene težave otrok namlokrat niso zgolj rezultat individu-
alnih predispozicij, temveč so globoko zakoreninjene v družbenih strukturah,
vrednotah in praksah. Družba, ki neustrezno odgovarja na potrebe otrok, lah-
ko nevede prispeva k ustvarjanju okolja, ki generira vedenjske in čustvene
71

