Page 68 - Meje vedenja
P. 68

Mitja Krajnčan

                    Pomanjkanje čustvenega povezovanja in občutka varnosti v razredu je nas-
                  lednja postavka, ki negativno vpliva na učence. Če komunikacija med učite-
                  ljem in učenci temelji le na prenosu informacij, brez prave čustvene pove-
                  zanosti, se otroci pogosto počutijo neupoštevane in izolirane. To lahko vodi
                  v vedenjske težave in nezmožnost obvladovanja čustvenih stisk. Poleg tega
                  lahko učenci, ki v šolskem okolju ne čutijo varnosti in sprejetosti, razvijejo
                  tesnobo, strah pred neuspehom ali agresivno vedenje kot obrambni mehani-
                  zem (Krajnčan, 1; Laursen in Veenstra, 1).

                  Osebnostne značilnosti otrok in mladostnikov z vedenjskimi
                  in čustvenimi težavami
                  Raziskave kažejo, da so določene osebnostne značilnosti tesno povezane z
                  vedenjskimi in čustvenimi težavami pri otrocih in mladostnikih. İlnem ()
                  je pokazal, da imajo otroci z nižjo čustveno stabilnostjo in višjo impulziv-
                  nostjo večje tveganje za razvoj vedenjskih težav. Pogosto kažejo težave pri
                  regulaciji čustev in vedenja, kar vpliva na njihovo vsakodnevno funkcionira-
                  nje. Raziskava je prav tako poudarila pomembnost interakcije med osebnost-
                  nimi lastnostmi in starševskimi odnosi, pri čemer demokratični starševski
                  pristopi zmanjšujejo resnost težav (İlnem, ).
                    Katherine Turner idr. () so ugotovili, da otroci z motnjami vzburjenja
                  (angl. Disorders of Arousal – DOA) pogosto izkazujejo višje ravni iskanja novo-
                  sti (angl. novelty seeking), kar pomeni, da iščejo nove in stimulativne izkušnje,
                  hkrati pa se bolj izogibajo škodi (angl. harm avoidance). Te značilnosti so po-
                  vezane z nižjo samousmerjenostjo (angl. self-directedness), kar prispeva k te-
                  žavam pri oblikovanju pozitivnih vedenjskih vzorcev. Te osebnostne lastnosti
                  so povezane s specifičnimi možganskimi sistemi, kot je sistem nagrajevanja,
                  in igrajo ključno vlogo pri etiologiji teh težav.
                    Pri mladostnikih z mejno osebnostno motnjo (angl. Borderline Personali-
                  ty Disorder – BPD) so avtorji poudarili, da so značilne lastnosti impulzivnost,
                  čust vena nestabilnost in močno izražen negativni vpliv materinskih interak-
                  cij. Te osebnostne značilnosti vplivajo na razvoj vedenjskih in čustvenih mo-
                  tenj ter so povezane z nižjo kakovostjo življenja (Fleck idr., ).
                    Konstitucija in temperament, s katerim se otrok rodi, v določeni meri na-
                  rekujeta osebnostne značilnosti (te so pogosto povezane s čustvenimi in z
                  vedenjskimi težavami), ki se prepletajo, povezujejo, seštevajo in nevtralizirajo
                  z različnimi psihosocialnimi vplivi.
                    Med konstitucijskimi lastnostmi, ki vplivajo na značilnosti vedenja in so
                  določene glede na način delovanja osrednjega živčnega sistema (so torej
                  biološko pogojene), raziskovalci poudarjajo impulzivnost. To je način veden-


                  68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73