Page 63 - Meje vedenja
P. 63

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             nost, velikokrat privedeta do resnih vedenjskih in čustvenih posledic. Ti učenci
             pogosto postanejo izjemno samokritični, saj nenehno ocenjujejo in kritizirajo
             svoje delo, kar negativno vpliva na njihovo samopodobo. Občutki, da njihovi
             dosežki niso nikoli dovolj dobri, mnogokrat vodijo do tesnobe in depresije.
             Takšna čustvena stiska se lahko manifestira v obliki splošne nezadovoljnosti
             in občutkov manjvrednosti, kar dolgoročno vodi v razvoj depresivnih stanj
             (Greif Green idr., 17).
               Visoka  pričakovanja,  ki  jih  imajo  starši,  učitelji  ali  celo  vrstniki,  so  lahko
             močan vir stresa. Ta pritisk vpliva na vedenjske in čustvene težave učencev,
             saj nenehno čutijo, da morajo izpolnjevati visoke standarde. Pomanjkanje
             ustrez nega ravnovesja med pričakovanji in podporo lahko vodi do resnih
             težav, kot so tesnoba, depresija in vedenjski izzivi, saj se učenci počutijo
             preobremenjene s potrebo po nenehnem doseganju vrhunskih rezultatov
             (Vrhunc Pfeifer, 1).
               Pomanjkanje časa za prosto igro in socializacijo pri otrocih in mladostnikih,
             ki je pogosto posledica visokih pričakovanj s strani staršev, šole ali okolice,
             lahko vodi do negativnih posledic na socialnem in psihološkem področju.
             Omejena priložnost za neformalno igro in druženje z vrstniki mnogokrat
             povzroči socialno izolacijo, saj otroci nimajo dovolj možnosti za razvoj soci-
             alnih veščin in gradnjo prijateljskih odnosov, kar povečuje tveganje za osa-
             mljenost in občutek izključenosti. Poleg tega nenehni pritiski in pomanjka-
             nje časa za sprostitev prispevajo k povečanemu občutku stresa, kar se kaže
             v  razdražljivosti, impulzivnem vedenju  in  zmanjšani sposobnosti soočanja
             z vsakodnevnimi izzivi. Pomanjkanje prostega časa je prav tako povezano z
             višjo stopnjo tesnobe in depresije pri otrocih, kar dolgoročno vpliva na nji-
             hovo čustveno in socialno blagostanje. Pomanjkanje časa za igro in telesno
             aktivnost negativno vpliva na kognitivne sposobnosti otrok in mladostnikov
             ter zmanjša sposobnost koncentracije, kar otežuje osredotočanje na šolske
             obveznosti in naloge, hkrati pa zavira kreativnost, ki je ključna za reševanje
             problemov in ustvarjalno razmišljanje. To lahko posledično vodi v nižje aka-
             demske dosežke in pogostejše frustracije zaradi neuspeha pri doseganju pri-
             čakovanih rezultatov. Telesna aktivnost in prosta igra sta namreč pomembna
             za celosten kognitivni razvoj, saj spodbujata nevrološke povezave, potrebne
             za uspešno učenje (Vrhunc Pfeifer, 1).
               Vrstniki lahko prav tako prispevajo k pritiskom, saj tekmovalno vzdušje
             med njimi glede ocen, priznanj ali dosežkov pogosto vodi do negativnih so-
             cialnih posledic. Tekmovalnost lahko povzroči zavist in rivalstvo, kar vpliva na
             odnose in prispeva k socialnim težavam, kot so konflikti ali izključevanje. Po-
             leg tega lahko nenehna primerjava z vrstniki poveča socialno tesnobo, zlasti


                                                                            63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68