Page 60 - Meje vedenja
P. 60

Mitja Krajnčan

                  subproletarski položaj svojih staršev, s tem pa tudi minimalne možnosti za
                  dvig socialnega položaja in izhod iz deprivilegiranosti. V družinski sistem prve
                  in druge generacije pogosto vstopi konflikt. Prva generacija si prizadeva oh-
                  ranjati svojo izvorno kulturo. Konflikt se še povečuje, saj starši svoja priča-
                  kovanja gojijo na podlagi vrednot svoje etnične skupine. Otroci priseljenih
                  staršev (druga generacija) so tako vse preveč prepuščeni nemilosti in breziz-
                  hodnosti, neperspektivnosti, razvijajo občutek nepravičnosti, brezizhodnosti,
                  odsotnosti identitete in izgubljenosti (Suárez-Orozco idr., 1).
                    Otroci  tujcev  ali  priseljencev  so  že  dolgo  prepoznani  kot  ranljiva  skupi-
                  na, dovzetna za vedenjske in čustvene težave, kar  je velikokrat posledica
                  kompleks ne prepletenosti socialnih, kulturnih in psiholoških dejavnikov.
                  Raziskave poudarjajo, da so ti otroci pogosto izpostavljeni stresorjem, kot so
                  kulturna dezorientacija, diskriminacija, socialna izolacija in jezikovne ovire, ki
                  lahko prispevajo k nastanku motenj razpoloženja, anksioznosti in vedenjskih
                  težav (Masten idr., 14). Poleg tega lahko življenje v gospodinjstvih z nizkim
                  ekonomskim statusom ali nestabilnimi družinskimi razmerami dodatno po-
                  veča tveganje za te motnje.
                    Ključen dejavnik pri tem je proces akulturacije, ki ga otroci doživljajo dru-
                  gače kot njihovi starši. Medtem ko starši pogosto vzdržujejo svoje izvorne
                  kulturne norme, otroci hitreje prevzemajo vrednote in norme nove družbe,
                  kar lahko vodi do konfliktov znotraj družine (Suárez-Orozco idr., 1). Takšni
                  konflikti so pomembni napovedovalci vedenjskih težav. Poleg tega lahko
                  diskriminacija, ki jo otroci doživljajo v šolskem okolju, vpliva na njihovo sa-
                  mopodobo in stopnjo anksioznosti (García Coll in Marks, 11). Raziskave so
                  pokazale, da imajo otroci priseljencev nemalokrat slabši dostop do ustreznih
                  zdravstvenih in psiholoških storitev, kar otežuje pravočasno prepoznavanje
                  in obravnavo težav.
                    Obstajajo tudi genetski in epigenetski vplivi. Kronični stres zaradi margina-
                  lizacije in negotovosti lahko sproži nevrobiološke spremembe, ki povečujejo
                  občutljivost glede razvoja depresije ali vedenjskih motenj (Luthar idr., 15).
                  Dodatno tveganje predstavljajo travmatične izkušnje, kot so vojna, nasilje ali
                  migracije, ki jih ti otroci prinesejo s seboj. Npr., otroci beguncev so zaradi pre-
                  teklih travm še posebej izpostavljeni posttravmatski stresni motnji (PTSM),
                  kar lahko vodi tudi v sekundarne težave, kot so težave v šolskem okolju in
                  pri  socialni  interakciji.  Pomen  podpornega okolja  ne  more biti precenjen.
                  Raziskave kažejo, da otroci priseljencev, ki živijo v integriranih skupnostih s
                  pozitivno šolsko klimo in z dostopom do mentorstva, izkazujejo nižje stopnje
                  čustvenih in vedenjskih težav. S tem se odpira potreba po sistemskih spre-
                  membah, ki vključujejo inkluzivnejše izobraževalne politike in dostop do sto-


                  6
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65