Page 58 - Meje vedenja
P. 58

Mitja Krajnčan

                  pogosteje uporabljajo pozitivne vzgojne pristope, kot so spodbujanje samo-
                  stojnosti, aktivno vključevanje v otrokovo izobraževanje ter učinkovito reše-
                  vanje konfliktov, kar prispeva k razvoju otrokove odpornosti in socialnih ve-
                  ščin (Dubow idr., 9). Poleg tega višja izobrazba staršev velikokrat pomeni
                  boljše gospodarske razmere, ki omogočajo dostop do kakovostnega izobra-
                  ževanja, varnih bivanjskih pogojev in dodatnih dejavnosti, kar vse zmanjšuje
                  tveganje za razvoj vedenjskih in čustvenih težav.
                    Nasprotno pa nižja izobrazbena raven staršev lahko predstavlja rizični
                  dejavnik, povezan z omejenim poznavanjem ustreznih vzgojnih  metod  in
                  manjšo sposobnostjo obvladovanja stresnih situacij. Starši z nižjo izobraz-
                  bo so pogosteje izpostavljeni socioekonomskim pritiskom, kar lahko vodi v
                  povečano tveganje za konfliktne odnose v družini, čustveno zanemarjanje
                  otrok ali manj dosledne vzgojne pristope. Raziskave kažejo, da otroci staršev
                  z nizko izobrazbo pogosteje doživljajo kognitivno prikrajšanost in čustveno
                  negotovost, kar lahko vodi v razvoj anksioznosti, depresije ali vedenjskih te-
                  žav, kot sta impulzivnost in agresivno vedenje (Magnuson in Duncan, 7).
                    Pomembno je poudariti, da izobrazba staršev ni izoliran dejavnik, temveč
                  je povezana s širšimi družbenimi in kulturnimi konteksti. Npr., starši z nizko
                  izobrazbo, ki živijo v skupnostih z močno socialno podporo in dostopom do
                  virov, lahko kljub omejenim lastnim zmožnostim ustvarijo spodbudno okolje
                  za svoje otroke. Prav tako je ključno, da intervencije, usmerjene v izboljšanje
                  otrokovega razvoja, vključujejo podporo staršem pri razvoju vzgojnih veščin
                  in obvladovanju stresorjev, ki izhajajo iz nižje izobrazbe (Conger idr., 1).
                    Izobrazba staršev tako deluje kot pomemben dejavnik, ki lahko v različnih
                  kontekstih bodisi ščiti bodisi ogroža otrokovo vedenjsko in čustveno zdravje.
                  Pristopi, ki spodbujajo enak dostop do izobraževanja in podpornih progra-
                  mov za družine, so ključni za zmanjšanje tveganj in spodbujanje pozitivnega
                  razvoja otrok.

                  Otroci priseljenih staršev
                  V skupini, ki živi v revščini, je tudi zajeten del priseljencev. Procesi urbanizacije
                  so sorazmerni z razvojem kriminalitete, saj vplivajo na spremembe v načinu
                  življenja in priseljenim otrokom povzročajo težave v prilagajanju.
                    Mion (1999, str. 1) emarginacijo opredeljuje kot povečevanje brezpravnosti,
                  izgubo lastne in družbene identitete, drobljenje in razdruževanje družbenih
                  skupin, krizo odnosa med pričakovanji in zavrtostjo družbe, ki je posledica
                  večje kompleksnosti družbenega sistema. Nova oblika revščine povzroča
                  krizo sistemske in družbene integracije. Navaden človek je skoraj izločen iz
                  družbe, odvzete so mu možnosti prevzemanja odgovornosti. Družbeni mar-


                  58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63