Page 59 - Meje vedenja
P. 59

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             ginalnosti se pridružuje še kulturna, ki preko sodobne mentalitete, za katero
             so značilne razumskost, učinkovitost in želja po obvladovanju, prav tako defi-
             nira nove oblike revščine. Kdor ne dosega ravni storilnosti (neizobraženi, ne-
             iznajdljivi, telesno, vedenjsko in še kako drugače drugačni), je družbeno dez-
             integriran, njegov smisel za življenje in vsakdanjost je izgubljen. Mion (1999)
             govori o življenjskih položajih, ki jih imenuje skrajne revščine in h katerim
             prišteva priseljence, klošarje ter duševne bolnike.
               Druga generacija priseljencev je podvržena konfliktu primarne in sekun-
             darne socializacije. Gre za vprašanje odnosa primarne skupnosti – po na-
             vadi družine – do izvorne kulture: kako ohranja svojo emigrantsko kulturo
             in kako se v procesu enkulturacije sooča z imigrantsko kulturo. V procesu
             sekundarne socializacije je zelo pomembno, kako se vključujejo družbene
             institucije družbe, predvsem šole. Obe vrsti socializacije sta bili neustrezni in
             nepopolni, kar pa lahko vodi v semikulturalnost, semilingvizem, marginal-
             nost, diskriminacijo, medgeneracijske konflikte, v težave, ki se neposredno
             dotikajo etične identifikacije njenih članov, v pojav socialne dezorganizaci-
             je in patologije. Tako so oteženi procesi adaptacije in integracije v družbo.
             Družbeni položaj druge generacije migrantov je nižji od družbenega polo-
             žaja vrstnikov v izvorni družbi in od družbenega položaja prve generacije
             (Lukšič-Hacin, 1995).
               Ugotovitve prav tako kažejo, da je druga generacija – torej otroci priselje-
             nih staršev – v učnem uspehu opazno slabša od vrstnikov. Velik del otrok ne
             dokonča osnovnošolskega izobraževanja. Vzroki so večplastni: omenjene raz-
             like v kulturi, konflikti v socializaciji, slab ekonomski položaj staršev, bivanje v
             skoncentriranih mestnih četrtih, slabše stanovanjske razmere z majhnim de-
             ležem avtohtonega prebivalstva (pa še to se hoče odseliti) … Starši imajo niz-
             ke aspiracije, kar negativno vpliva na otroke, ki jim že tako manjka spodbud
             za bojevanje ob vzpenjanju po socialni lestvici. Druga generacija ima tudi
             nizek položaj v razredu, otroci so stigmatizirani in diskriminirani. Prav tako so
             izpostavljeni višji stopnji nezaposlenosti. Prehod od nezaposlenosti do soci-
             alne patologije in dezorganizacije je kratek in hiter. Stopnja kriminalitete je
             višja kakor med prvo generacijo in domačini. Prav tako so v večji meri osum-
             ljeni za kazniva dejanja kakor avtohtoni vrstniki. Mlajši migranti pogosteje
             izvršujejo kazniva dejanja v skupinah ali parih kakor starejši. Izstopajo tudi v
             skupini osumljenih za vrsto kaznivih dejanj, zlasti pri hujših oblikah premo-
             ženjskih deliktov (Trnovšek, 199).
               Druga generacija veliko bolj čuti deprivacijo in socialno-ekonomsko ne-
             enakost kakor prva. Družbeni položaj družine je prav tako nižji od vrstniške-
             ga povprečja avtohtonih družin vrstnikov. Tako druga generacija sprejme


                                                                            59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64