Page 57 - Meje vedenja
P. 57

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             ske terapije in šolske pobude za podporo otrokom so posebej učinkoviti pri
             izboljšanju družinske dinamike in zmanjševanju tveganja za vedenjske ter
             čustvene težave pri otrocih (Walsh, 16).
               Dopolnjene družine, ki vključujejo ponovno poročene starše in njihove bi-
             ološke otroke ali pastorke, predstavljajo edinstven kontekst za razvoj vedenj-
             skih in čustvenih motenj pri otrocih. Ta družinska struktura pogosto vključuje
             kompleksne odnose, prilagoditve in dinamike, ki lahko povečajo otrokovo
             izpostavljenost stresorjem. Raziskave kažejo, da otroci v dopolnjenih druži-
             nah pogosteje doživljajo vedenjske težave, kot so agresija, nepokorščina in
             konflikti s pastorki ali starši, ter čustvene težave, kot so anksioznost, depresija
             in občutek zavrnitve (Hetherington, 3).
               Eden glavnih dejavnikov tveganja je konflikt znotraj družine. V dopolnjenih
             družinah se pogosto pojavljajo nesoglasja med biološkimi starši in pastorki
             pa tudi med otroki in novimi partnerji staršev. Ti konflikti lahko izvirajo iz ob-
             čutka rivalstva, tekmovanja za pozornost ali občutkov izgube, povezanih z
             razvezo ali s smrtjo enega od staršev. Otroci, ki se soočajo s ponavljajočimi se
             konflikti, velikokrat razvijejo vedenjske težave zaradi zmanjšane stabilnosti in
             občutka varnosti (Amato in Cheadle, 8).
               Še en pomemben dejavnik je nezadostna starševska angažiranost. Biološki
             starši v dopolnjenih družinah lahko občutijo pritisk, da morajo svojo pozor-
             nost razdeliti med novim zakoncem in otroki, kar vodi v občutek zanemarje-
             nosti. Poleg tega se lahko pastorki soočajo s pomanjkanjem čustvene pove-
             zanosti z novimi starši, kar lahko poveča tveganje za razvoj čustvenih težav.
             Raziskave kažejo, da je kakovost odnosa med otrokom in starši pri napove-
             dovanju otrokovih psihosocialnih izidov pomembnejša od same družinske
             strukture (King, 7).

             Izobrazba staršev kot varovalni in rizični dejavnik za vedenjske
             ter čustvene motnje pri otrocih
             Izobrazba staršev je pomemben dejavnik, ki lahko deluje kot varovalni ali rizič-
             ni dejavnik pri razvoju vedenjskih in čustvenih motenj pri otrocih. Ta povezava
             izhaja iz kompleksne interakcije med socialno-ekonomskimi razmerami, star-
             ševskimi vzgojnimi slogi, kakovostjo interakcij v družini in dostopom do virov
             za podporo otrokovega razvoja. Višja raven izobrazbe staršev je pogosto pove-
             zana z boljšimi razvojnimi izidi otrok, saj starši z višjo izobrazbo lažje zagotavlja-
             jo intelektualno spodbudno okolje in učinkovite strategije obvladovanja stresa
             ter se bolj zavedajo pomena čustvene podpore (Haveman in Wolfe, 1995).
               Starši z višjo izobrazbo so praviloma bolje usposobljeni za prepoznavanje
             in zadovoljevanje otrokove čustvene ter kognitivne potrebe. Takšne osebe


                                                                             57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62