Page 54 - Meje vedenja
        P. 54
     Mitja Krajnčan
                  ga vedenja (Bornovalova idr., 14; Bürger, 1998b; Myschker, ; Schrader,
                  1991; Ule, b). Kot že velikokrat je treba tudi tu poudariti, da se družinske
                  razmere in prestopništvo povezujejo ali kombinirajo še z vplivi vrstnikov in
                  izkušenj iz šole ter sosedstva.
                    Družina je »nevarna« predvsem zato, ker je materialno, informacijsko in kul-
                  turno prešibka. Ob tem je zelo pomembna tudi interakcijska kompetenca ot-
                  roka, s čimer razumemo njegovo pozitivno samopodobo, relativno čustveno
                  stabilnost, komunikacijske sposobnosti, jezikovne spretnosti in znanja, sploš-
                  no razgledanost in aktivno uporabo računalniške tehnologije.
                    Družina igra ključno vlogo pri oblikovanju vedenjskega in čustvenega raz-
                  voja otrok in mladostnikov, pri čemer je njena funkcionalnost močno poveza-
                  na z materialnimi, s kulturnimi in socialnimi dejavniki (Del Giudice in Belsky,
                  11). Ključna komponenta zdravega družinskega okolja je interakcijska kom-
                  petenca otrok, ki vključuje pozitivno samopodobo, čustveno stabilnost, ko-
                  munikacijske spretnosti ter sposobnost socialne integracije (Pratt in Fiese,
                  4).
                    Empirične raziskave na področju družinske dinamike so pokazale premik
                  od tradicionalne etične in vzgojne družine k podpornejši in bolj čustveno
                  angažirani strukturi. Kot navajata Anderson in Sabatelli (1995), sodobna dru-
                  žinska dinamika temelji na nenehnem pogajanju in redefiniranju družinskih
                  vlog, kar zahteva višjo stopnjo tolerance in fleksibilnosti. Starši ne delujejo
                  več kot avtoritarni akterji, temveč kot facilitatorske figure, ki mladostnikom
                  omogočajo samostojno raziskovanje in razvoj osebne avtonomije (Skolnick
                  in Skolnick, 1989).
                    Pomen  staršev v  življenju  mladih je izrazit  tako na  instrumentalni  kot
                  čust veni ravni, še posebej v kontekstu mater, ki pogosto prevzemajo vlogo
                  posrednikov pri obvladovanju stresa in konfliktov (Del Giudice in Belsky,
                  11). Poleg tega socialna ranljivost mladih ni zgolj posledica odsotnosti dru-
                  žinske strukture, temveč tudi kakovosti odnosov v njej. Raziskave so pokaza-
                  le, da mladostniki iz socialno prikrajšanih družin, kjer ni ustrezne starševske
                  podpore, izkazujejo višjo stopnjo vedenjskih težav in čustvenih stisk (Pratt in
                  Fiese, 4).
                    Pri mladostnikih, ki odraščajo v nefunkcionalnih družinskih okoljih, se po-
                  večuje tveganje za prestopniško vedenje, pri čemer ločimo tri glavne poti
                  v delinkvenco: zmanjšana navezanost na starše, normalizacija agresivnih in
                  deviantnih vzorcev vedenja ter kopičenje negativnih čustev, ki vodijo v dest-
                  ruktivne vedenjske vzorce (Anderson in Sabatelli, 1995). Poleg tega samohra-
                  nilske družine predstavljajo poseben kontekst, kjer lahko obremenitve star-
                  šev, kot so brezposelnost, socialna izolacija in finančna negotovost, slabšajo
                  54
     	
