Page 53 - Meje vedenja
        P. 53
     Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah
             tevnejši in raje posegajo po kaznih. S svojim vedenjem bolj motijo običajen
             življenjski ritem. Od staršev zahtevajo veliko več strpnosti in prožnosti (Bür-
             ger, 1998b).
               Mnogi starši so preveč popustljivi in vzgojo prepuščajo golemu naključju.
             Pri številnih vedenjsko težavnih otrocih ugotavljajo, da je eden od ogrožajo-
             čih dejavnikov prešibko posredovanje določenih vrednot in usmeritev ter s
             tem tudi oslabljena otrokova socializacija.
               Tudi nestalna vzgoja staršev je lahko ogrožajoč dejavnik, pri čemer se da-
             nes kaznuje neko vedenje, ki jutri sploh ni več opaženo. Velikokrat so to starši,
             ki ukrepajo glede na trenutno razpoloženje, nihajo med vzgojnimi prijemi, so
             negotovi v svoji vlogi … Osebnostno so labilni, preobremenjeni, nezadovolj-
             ni s seboj (Bürger, 1998b; Ule, b).
               Napeto in nezdravo družinsko klimo nenazadnje ustvarjajo spori med star-
             šema, v katere je odnosno vpleten tudi otrok. Za otrokov razvoj prav tako
             ni ugodno, če se starša med seboj ne spoštujeta ali tekmujeta za njegovo
             naklonjenost.
               Tudi v odnosu do avtoritet imajo mladoletni prestopniki vrsto neugodnih
             izkušenj, saj so z njihove strani deležni predvsem kazni, omejitev, prepove-
             di in poniževanja. V mnogih družinah so otroci prikrajšani pri pridobivanju
             spretnosti za obvladovanje stresa. To posebej velja za izpostavljene otroke, ki
             se morajo sami soočati z mnogimi preizkušnjami, obremenitvami in frustra-
             cijami, česar se otrok v funkcionalni družini sicer nauči od zrelejših družinskih
             članov (Bornovalova idr., 14).
               Naslednji ogrožajoč dejavnik za otroka je socialno izolirana družina oz. dru-
             žina, ki živi v težkih bivanjskih, gmotnih in socialnih razmerah. Take družine so
             v kroničnem in nenehnem konfliktu z okolico. V takšnem okolju otrok ne more
             dobiti spodbud za konstruktiven osebnostni razvoj, za ustrezno vključevanje
             v družbo. Pogosto so to družine z drugačnimi vrednostnimi sistemi (prese-
             ljene iz drugačnega kulturnega ali socialnega okolja). Otroci in mladost niki
             podzavestno usvajajo zavračanje in ga umeščajo med odklonilna stališča.
             Tako z obrambnimi reakcijami namišljeno obvladujejo okolje z napadalnostjo
             in s fizično močjo. Težke bivanjske, gmotne in socialne razmere jih vodijo v
             kronično nezadovoljstvo, brezizhodnost ter sovraštvo navznoter in navzven
             (Bornovalova idr., 14).
               Raziskave, ki preučujejo povezave med družinskim okoljem in prestop-
             ništvom, kažejo, da imajo dejavniki, povezani z družinskimi procesi, večjo
             napovedno moč kot sami družinski strukturni dejavniki. Med družinskimi
             procesi je še posebej pomembna čustvena povezanost med starši in otro-
             ki – pomanjkanje te povezanosti je najmočnejši napovedovalec deviantne-
                                                                             53
     	
