Page 50 - Meje vedenja
P. 50

Mitja Krajnčan

                  rok, izgubljanje pomena formalizirane zakonske zveze, naraščanje števila raz-
                  vez, povečevanje števila enostarševskih družin, dopolnjenih družin, podaljše-
                  vanje časovnega obdobja prehoda otrok iz družine staršev v lastno družino.
                    Današnja družina je postavljena v zbledele okvire družbenega nadzora, ki
                  je določal strukturo vedenj, v nasprotju z današnjim tržnim imperativom. Kaj
                  naj to pomeni pri iskanju naših indikatorjev za vedenjske in čustvene težave?
                  Najbrž nič, saj se ne smemo ozirati nazaj ali hlepeti po nekakšnih ustaljenih
                  oblikah zagotavljanja maksimalne podpore mladim, temveč se prilagoditi
                  spremembam, morda celo več – načrtovati prihodnost v skladu s hitrostjo
                  bivanja in  temu  ustrezno iskati vzroke.  Po drugi strani lahko izpostavimo
                  predpostavko, da vse družine, ki iz tega ali onega vzroka ne znajo funkcio-
                  nalno sprejeti spremembe, zaradi svoje neučinkovite vzgoje ali organizacije
                  spadajo med rizične.
                    Rizični dejavniki, ki lahko negativno vplivajo na otrokovo rast in razvoj,
                  so številni in zelo zapleteni. Znanstveno-raziskovalne, teoretske razprave so
                  usmerjene v multivariantno preučevanje okoliščin družinskega življenja in
                  njihovega vpliva na otroka. Poleg preučevanja odnosnega in komunikacij-
                  skega konteksta družinskega življenja, posebej vzgojnega sloga in vzgojnih
                  postopkov staršev, njihove skrbi za otroka, nimajo nič manjšega pomena tudi
                  posredne okoliščine družinskega življenja, povezane s socialno-ekonomskim
                  statusom (gmotni položaj, stanovanjski pogoji, izobrazbena in kulturna ra-
                  ven) in sestavo družine (velikost, vrstni red rojstev otrok, nepopolna druži-
                  na …) (Hawkins idr., 1). Čim bolje je rešena socialno-ekonomska baza dru-
                  žine, na tem kakovostnejše družinske odnose lahko sklepamo. Temu je treba
                  dodati še izobrazbeno raven, ki pogojuje tudi kulturno.
                    Rizični dejavnik je tudi nepopolna družina. Vzroki za nastajanje nepopolnih
                  družin so različni: gre za družine, pri katerih je eden izmed staršev umrl ali je
                  razglašen za mrtvega; nepopolne družine nastanejo zaradi ločitve, zunajza-
                  konske partnerske skupnosti, zapustitve enega izmed staršev brez ločitve. Te-
                  žave, ki jih prinašajo, so ekonomske, socialne, pravne, psihološke, vzgojne in
                  duhovne narave. Pri takih družinah se pogosteje pojavljajo tudi alkoholizem,
                  prostitucija in kriminal. Bürger (1998b) ob ostalih rizičnih dejavnikih navaja še
                  disocialno vedenje enega ali več članov družine.
                    Otroci staršev s kriminalno zgodovino, z vedenjskimi motnjami ali zasvo-
                  jenostjo  predstavljajo  visoko  rizično  populacijo  za  razvoj  podobnih  težav.
                  Raziskave kažejo, da je dedovanje vedenjskih vzorcev kompleksna kombina-
                  cija genetskih predispozicij, epigenetskih sprememb in okoljskih dejavnikov
                  (Moffitt, 5). Genetska predispozicija lahko poveča dovzetnost za impul-
                  zivnost, nizko čustveno regulacijo in zasvojenost, medtem ko neugodno


                  5
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55