Page 34 - Meje vedenja
P. 34
Mitja Krajnčan
Szalavitz, 1) poudarjajo, da travme in kronični stres v zgodnjem otroštvu
zavirajo razvoj nevroloških povezav, kar vpliva na otrokovo vedenje, učenje
in čustveno regulacijo.
Okvare in motnje se lahko pojavijo prenatalno, perinatalno, postnatalno
ali v kasnejšem razvoju. Prenatalni vzroki vključujejo kromosomske spre-
membe, kot so Klinefelterjev sindrom, bolezni (npr. rdečke) in uživanje al-
kohola med nosečnostjo. Perinatalne poškodbe, kot je pomanjkanje kisika,
lahko vodijo do vedenjskih težav, kot so motnje pozornosti in hiperaktivnost
(ADHD) (Barkley, 1). Raziskave kažejo, da zgodnja intervencija, ki vključuje
nevropsihološko diagnostiko in terapijo, izboljša dolgoročne izide (Cortese
idr., 18).
Nevrobiološki pogled na možgane mora dopolnjevati družbena perspek-
tiva. Možgani sami po sebi niso edini dejavnik razvoja vedenjskih vzorcev;
medosebni odnosi in družbena dinamika imajo ključno vlogo. Primer tega je
kombinacija kognitivno-vedenjske terapije in medikamentozne intervencije
pri zdravljenju ADHD (Banaschewski idr., 18).
Perspektiva teorije učenja
V skladu s perspektivo teorije učenja se vsake oblike vedenja naučimo na
določen način s pomočjo izumrtja in okrepitve. To spoznanje izhaja iz skoraj
sočasnega dela Ivana P. Pavlova in Edwarda L. Thorndika. Z leti so to teorijo
nadaljevali in razvijali John B. Watson, Burrhus F. Skinner ter Albert Bandura.
Večina učnih procesov, ne glede na starost, poteka s klasičnim ali operantnim
pogojevanjem ali z učenjem po modelu. Rezultat teh procesov je drugačno
vedenje ali sprememba obstoječega vedenja (Kiesel in Koch, 1). Pavlov je
izvedel prve poskuse klasičnega pogojevanja in njegov poskus s psom je še
danes zelo znan. Z njim mu je uspelo pokazati, da je nevtralni dražljaj (npr.
hrup) mogoče povezati z neodvisno verigo dražljaj–odziv, ne da bi bilo treba
verigo odziva dodatno sprožiti z naravnim dražljajem. V svojem poskusu s
psom je Pavlov z diferencirano uporabo dražljaja lahko sprožil različne ve-
denjske nepravilnosti. Ta prelomni dokaz je privedel do domneve, da se tako
živalsko kot človeško vedenje oblikuje iz kombinacije mehanizmov vzbujanja
in zaviranja; tako živalsko kot človeško vedenje naj bi se torej oblikovala iz
kombinacije mehanizmov vzburjenja in zaviranja. Če je razmerje med inhibi-
cijo in vzburjenjem pod napetostjo ali je neuravnoteženo, to povzroči vedenj-
ske nepravilnosti (Myschker, 9). Pri operantnem pogojevanju se razmerje
med prikazanim vedenjem in poznejšimi dejanji spreminja glede na situacijo.
Skinner (1971, v Myschker, 9) je ugotovil, da vedenje, ki je nagrajeno,
poveča verjetnost, da se bo pojavilo v podobnih situacijah. To imenujemo
34

