Page 34 - Meje vedenja
P. 34

Mitja Krajnčan

                  Szalavitz, 1) poudarjajo, da travme in kronični stres v zgodnjem otroštvu
                  zavirajo razvoj nevroloških povezav, kar vpliva na otrokovo vedenje, učenje
                  in čustveno regulacijo.
                    Okvare in motnje se lahko pojavijo prenatalno, perinatalno, postnatalno
                  ali v kasnejšem razvoju. Prenatalni vzroki vključujejo kromosomske spre-
                  membe, kot so Klinefelterjev sindrom, bolezni (npr. rdečke) in uživanje al-
                  kohola med nosečnostjo. Perinatalne poškodbe, kot je pomanjkanje kisika,
                  lahko vodijo do vedenjskih težav, kot so motnje pozornosti in hiperaktivnost
                  (ADHD) (Barkley, 1). Raziskave kažejo, da zgodnja intervencija, ki vključuje
                  nevropsihološko diagnostiko in terapijo, izboljša dolgoročne izide (Cortese
                  idr., 18).
                    Nevrobiološki pogled na možgane mora dopolnjevati družbena perspek-
                  tiva. Možgani sami po sebi niso edini dejavnik razvoja vedenjskih vzorcev;
                  medosebni odnosi in družbena dinamika imajo ključno vlogo. Primer tega je
                  kombinacija kognitivno-vedenjske terapije in medikamentozne intervencije
                  pri zdravljenju ADHD (Banaschewski idr., 18).

                  Perspektiva teorije učenja
                  V skladu s perspektivo teorije učenja se vsake oblike vedenja naučimo na
                  določen način s pomočjo izumrtja in okrepitve. To spoznanje izhaja iz skoraj
                  sočasnega dela Ivana P. Pavlova in Edwarda L. Thorndika. Z leti so to teorijo
                  nadaljevali in razvijali John B. Watson, Burrhus F. Skinner ter Albert Bandura.
                  Večina učnih procesov, ne glede na starost, poteka s klasičnim ali operantnim
                  pogojevanjem ali z učenjem po modelu. Rezultat teh procesov je drugačno
                  vedenje ali sprememba obstoječega vedenja (Kiesel in Koch, 1). Pavlov je
                  izvedel prve poskuse klasičnega pogojevanja in njegov poskus s psom je še
                  danes zelo znan. Z njim mu je uspelo pokazati, da je nevtralni dražljaj (npr.
                  hrup) mogoče povezati z neodvisno verigo dražljaj–odziv, ne da bi bilo treba
                  verigo odziva dodatno sprožiti z naravnim dražljajem. V svojem poskusu s
                  psom je Pavlov z diferencirano uporabo dražljaja lahko sprožil različne ve-
                  denjske nepravilnosti. Ta prelomni dokaz je privedel do domneve, da se tako
                  živalsko kot človeško vedenje oblikuje iz kombinacije mehanizmov vzbujanja
                  in zaviranja; tako živalsko kot človeško vedenje naj bi se torej oblikovala iz
                  kombinacije mehanizmov vzburjenja in zaviranja. Če je razmerje med inhibi-
                  cijo in vzburjenjem pod napetostjo ali je neuravnoteženo, to povzroči vedenj-
                  ske nepravilnosti (Myschker, 9). Pri operantnem pogojevanju se razmerje
                  med prikazanim vedenjem in poznejšimi dejanji spreminja glede na situacijo.
                    Skinner (1971, v Myschker, 9) je ugotovil, da vedenje, ki je nagrajeno,
                  poveča verjetnost, da se bo pojavilo v podobnih situacijah. To imenujemo


                  34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39