Page 32 - Meje vedenja
P. 32

Mitja Krajnčan

                    Obstajajo terapije za pare in družine ter sistemske terapije za posameznike
                  (v odnosu do sistema) in skupine (npr. podjetja, šole). Na voljo so različne
                  tehnike, ki se uporabljajo v sistemski terapiji. Vse so namenjene spreminjan-
                  ju vzorcev, ki povzročajo disfunkcijo, in vzpostavljanju ravnovesja v sistemu
                  (Vernooij in Winkler, 8). Nekatere tehnike na kratko predstavljata Vernooij
                  in Winkler (8, str. 3):
                        − Združevanje je proces, v katerem se terapevt seznani s sistemom in
                       problem z nosilca simptoma prevede na celoten sistem.
                        − Postopek reinterpretacije ozavešča vse vpletene, da lahko na resnič-
                       nost gledamo na zelo različne načine. S spremembo perspektive se lah-
                       ko razpravlja o »pomenu prakticiranega nesmisla« in ugotavlja, kakšno
                       funkcijo ima vedenje za sistem.
                        − Genogrami se lahko uporabljajo za vizualizacijo strukture sistema.
                       Zapis imen, pomembnih datumov (rojstni dan, nesreče, sprememba
                       lokacije itd.) in drugih informacij je odvisen od problematike sistema.
                       Namen pregledne vizualizacije je prikazati medsebojne povezave in
                       omrežja članov sistema. Sistemska terapija omogoča vizualizacijo
                       omrežij in funkcij znotraj sistema ter njihovo spreminjanje. Vendar je
                       takšna intervencija uspešna le, če so vsi, ki so vključeni v sistem, prip-
                       ravljeni sodelovati in ne vidijo problema v očitnem vedenju osebe (no-
                       silca simptomov). Takšen sistemski pristop k vedenjskim težavam je
                       mogoče dobro izvajati tudi v šolskem kontekstu.
                    Trditev Mare Selvini Palazzoli idr. (1991, str. 15) ponovno potrjuje pomen sis-
                  temskih ukrepov za vedenjske težave: »Moč je v pravilih igre, ki so se sčasoma
                  razvila v pragmatični interakciji vseh vpletenih.« Ker je v razvoj težave vklju-
                  čenih več ljudi, bi morali tudi ti sodelovati tako pri spreminjanju pravil igre kot
                  pri vzpostavljanju ravnovesja.
                    Sistemsko-konstruktivistična perspektiva torej vedenjske in čustvene mot-
                  nje razume kot posledico neusklajenosti med posameznikovimi notranjimi ko-
                  gnitivnimi strukturami ter zunanjimi sistemskimi zahtevami. Vsak posamez nik
                  deluje kot avtopoietični sistem (sistem, ki se samoorganizira, samoregulira), ki
                  dražljaje iz okolja interpretira na podlagi lastnih izkušenj. V kontekstu motenj to
                  pomeni, da se vedenjske težave pojavijo, ko posameznik svojih notranjih struk-
                  tur ne uspe prilagoditi ali rekonstruirati tako, da bi bile skladne z družbenim ali s
                  šolskim okoljem. Motnje so lahko rezultat sistemske disfunkcije, kjer se posame-
                  znik ne more uspešno vključiti v zahtevane družbene ali institucionalne okvire.
                  Intervencija v tej perspektivi se osredotoča na prestrukturiranje sistemov (npr.
                  šolskih ali družinskih), da se omogoči boljša prilagoditev posameznika.


                  3
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37