Page 37 - Meje vedenja
P. 37

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             zoritev procesa etiketiranja uporabil primer razvoja kriminalnega vedenja. V
             osmih zaporednih fazah opisuje razvoj mladostnikov s prestopniškim veden-
             jem v obliki »vzajemno naraščajočega interakcijskega procesa med mladost-
             nikom in njegovim socialnim okoljem« (str. 38). Postati mora jasno, da krimi-
             nalno vedenje ni v osnovi prisotno pri ljudeh, temveč je posledica procesa, v
             katerem različne težave postanejo negativni atributi.
               Pojav »grešnega kozla« je mogoče opaziti tudi v kombinaciji s pristopom
             etiketiranja. V skladu s tem so ljudje, katerih vedenje odstopa od družbe-
             nih pravil, prisiljeni v vlogo grešnega kozla. S kaznovanjem grešnega kozla
             se nagrajuje posameznikovo lastno vedenje in krepi homogeno družbeno
             vedenje. V nemškem šolskem sistemu so v to vlogo postavljeni zlasti otroci
             in mladostniki z vedenjskimi ter učnimi težavami. Ti so izbrani in razporejeni
             v različne vrste šol in specializiranih ustanov. Ta praksa je v zadnjem deset-
             letju tarča kritik, saj raziskave kažejo, da take ustanove pogosto povečujejo
             socialno stigmatizacijo (Schreyer idr., 17). Učenci v običajnih šolah lahko to
             reakcijo razumejo kot nagrado za svoje vedenje ali kot odvračanje. Odrasli
             obiskovanje takšnih ustanov pogosto objektivizirajo kot ustrahovanje, tako
             rekoč kot posledico slabega vedenja v družbi in na delovnem mestu. S tega
             vidika  že  sam obstoj sistema  specializiranih  ustanov  prispeva  k  procesom
             etiketiranja in stigmatizacije. Sociološka perspektiva jasno kaže, da vzroki za
             vedenjske težave ne nastajajo v osebi sami, temveč v okolju, ki jo obdaja, s
             svojimi zahtevami in pravili (Myschker, 9; Ricken in Röhr ).
               Primarni cilj, ki ga lahko izpeljemo iz sociološke perspektive, je poskuša-
             ti zmanjšati ali celo popolnoma preprečiti procese etiketiranja. Poleg tega
             je treba v šoli okrepiti samopodobo prizadetih otrok in mladostnikov. To je
             mogoče doseči v različnih učnih okoljih, npr. z izvajanjem različnih iger vlog
             (Hillenbrand, 1999). Renner (8) poudarja, da otroci in mladostniki z igrami
             vlog pridobivajo pomembne izkušnje. Z igranjem svojih čustev zmanjšajo na-
             petost, poleg tega pa jim omogoča, da postanejo občutljivi za čustva drugih.
             Krepi se samopodoba otrok in mladih, razvija se razumevanje različnih kultur-
             nih in družbenih skupin, s ponujanjem alternativnih možnosti ukrepanja pa
             se spodbuja vedenje za reševanje problemov. Nedavne raziskave (Holz idr.,
             1) prav tako kažejo, da igre vlog zmanjšujejo anksioznost in spodbujajo so-
             cialno kompetenco. Z igranjem različnih vsakodnevnih situacij lahko razisku-
             jejo različne vrste vedenja in se na igriv način naučijo postaviti v kožo drugih.
               Vaje za interakcijo z otroci in mladostniki ali različno skupinsko delo spod-
             bujajo razvoj samopodobe ter prispevajo h komunikaciji in gradnji skupnosti.
             Kot je bilo že omenjeno, sociološki vidik trdi, da struktura nemškega šolskega
             sistema spodbuja procese etiketiranja. Posledično bi bilo treba spremeniti ce-


                                                                             37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42