Page 29 - Meje vedenja
P. 29

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             riti pogoje za vključujočo in podporno socialno interakcijo. Kulturnozgodo-
             vinska šola nas tako opozarja na etično odgovornost družbe, da prepozna in
             odpravi sistemske dejavnike, ki prispevajo k socialni deprivaciji in vedenjskim
             težavam.
               Med konstruktivističnimi teorijami bomo omenili še sistemsko-konstrukti-
             vistično perspektivo. Kljub razlikam je sistemski in konstruktivistični pristop
             mogoče povezati. Skupna značilnost odvrnitve od osredotočenosti na po-
             sameznika in preusmeritve k obravnavi vedenja v kontekstu namreč kaže
             na spremembo perspektive, ki jo prinašata oba pristopa (Willmann, 1).
             Najprej je obravnavana perspektiva sistemske teorije, ki je nato dopolnjena
             z vidiki konstruktivizma in razširjena v sistemsko-konstruktivistično perspek-
             tivo.
               V zgodovini teorije sistemov so bili razviti in objavljeni številni teoretični
             pristopi. Vendar pa obstaja osrednji vidik, ki jih vse do določene mere zdru-
             žuje. V ospredju niso posamezni pojavi, temveč njihova medsebojna poveza-
             nost (Willmann, 1). Za osnovo naslednjega poglavja veljajo zlasti delo in
             ideje Bronfenbrennerja (1981) ter Palmowskega (1).
               Bronfenbrenner (1981) posameznika opisuje kot »rastočo dinamično entite-
             to« (str. 38), ki jo aktivno oblikuje sam in jo zaznamuje okolje. Človek se razvija
             v prepletu lastne dejavnosti in vplivov različnih življenjskih sistemov, v katere
             je vključen. Na ta proces dodatno vplivajo tudi povezave med temi sistemi
             ter širši družbeni in kulturni konteksti, v katerih so ti sistemi zakoreninjeni.
             Okolje je torej sestavljeno iz množice sistemov, ki se med seboj prepletajo in
             tvorijo mrežne strukture. Med področji življenja obstajajo različne ravni med-
             sebojne povezanosti, ki jih imenujemo mikro-, mezo-, ekso- in makrosistemi.
             Palmowski (1) sistem opredeljuje kot »število elementov, ki so med seboj
             povezani in ki jih zunanji opazovalci (ali sami člani sistema) zaradi teh pove-
             zav (ali vzorcev teh povezav) lahko prepoznajo kot nekaj edinstvenega« (str.
             7). Sistem je torej skupina ljudi, ki so med seboj v stiku in ki po določenih
             načelih pripadajo drug drugemu.
               Po Bronfenbrennerju (1981) v nadaljevanju povzemamo lastnosti sistemov,
             ki so del posameznikovega okolja. Mikrosistemi so področja življenja, ki člo-
             veka neposredno obkrožajo, npr. družina, krog prijateljev ali šolski razred.
             Vsako področje življenja neposredno vpliva na razvoj značajskih lastnosti in
             vedenja ter narekuje vzorce za različna vedenjska pričakovanja. Mezosiste-
             mi so interakcije med različnimi življenjskimi področji (mikrosistemi), kate-
             rih del je oseba. Primer tega je povezava med družino in krogom prijateljev.
             Za osebnostni razvoj posameznika so značilni tako mikrosistemi kot ustre-
             zne povezave med njimi, torej mezosistemi. Na področju slednjih obstajajo


                                                                            9
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34