Page 33 - Meje vedenja
P. 33

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             Medicinsko-nevrobiološka perspektiva
             Medicinsko-nevrobiološka perspektiva, ki temelji na paradigmi biomedicine,
             vedenjske motnje interpretira kot odstopanja od običajnega človeškega ve-
             denja, pri čemer izhaja iz ideje patološkosti (glej Foucault, 1975). Po tej pers-
             pektivi so vedenjske težave posledica organskih ali funkcionalnih motenj
             osrednjega živčevja, pogosto genetskega izvora, pri čemer ima okolje manjši
             vpliv na njihov nastanek. Posameznikovo vedenje je zato obravnavano kot
             individualen problem, ki je lokaliziran izključno v posamezniku, ne da bi pri
             tem upoštevali širši družbeni ali kulturni kontekst (Barkley, 1).
               Medicinski pogled, kot ga opisuje Foucault (1975) v analizi zgodovine no-
             rosti, odpira vprašanje konstrukcije normalnosti in patologije. V skladu s to
             paradigmo je vedenje kot motnja kategorizirano šele, ko ga družba ali stroka
             označi kot neskladnega z normami. Posameznik se vedenjske motnje pogos-
             to zaveda šele po zunanji atribuciji, kar odpira epistemološko vprašanje, kdo
             ima avtoriteto pri določanju, kaj je patološko. Medicinska razlaga vedenjskih
             motenj s tem utrjuje individualizirano razumevanje in zdravljenje, kjer je pou-
             darek na medikamentozni intervenciji, ne pa na celostnem in interdisciplinar-
             nem pristopu (Hinshaw, 18).
               Kritika takšnega pristopa izhaja iz zanemarjanja vpliva širših dejavnikov, kot
             so družbeni, kulturni in okoljski konteksti, ki so lahko ključni pri razumevan-
             ju in obravnavi vedenjskih težav (Bronfenbrenner, 1979). Z osredotočanjem
             na posameznika in organsko razlago vedenja biomedicinski model pogosto
             spregleda sistemske neenakosti, ki lahko prispevajo k nastanku ali vzdrže-
             vanju teh težav. Poleg tega poudarek na farmakološkem zdravljenju odpira
             etična vprašanja, povezana z medicinizacijo (tudi farmakoliškim dobičkom)
             in s stigmatizacijo vedenja, ki morda ni patološko, temveč odraz specifičnih
             okoliščin ali reakcija na družbene pritiske (Moncrieff, ).
               Za bolj vključujoče in učinkovitejše pristope k razumevanju ter obravnavi
             vedenjskih motenj bi bilo nujno združiti medicinsko perspektivo z drugimi
             modeli, kot so psihološki, socialni in ekološki. Ti modeli ponujajo večdimenzi-
             onalno analizo, ki presega individualno patologizacijo in omogoča celostnej-
             ši pogled na posameznikovo vedenje ter njegovo umeščenost v družbeni
             kontekst (Siegel, ).
               Medicinska perspektiva podrobneje obravnava vedenjske težave, ki so po-
             vezane s poškodbami osrednjega živčnega sistema. Pri teh težavah je treba
             paziti, ali na otroka vpliva tudi telesna (organska) okvara ali motnja, saj jo bo
             morda  treba obravnavati  ločeno.  Živčni  sistem, ki ga  sestavljajo  možgani,
             hrbtenjača in živci, je »odgovoren za mišljenje, čustvovanje in voljo, za člo-
             vekovo doživljanje in vedenje« (Myschker, 9, str. 9). Raziskave (Perry in


                                                                             33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38