Page 28 - Meje vedenja
P. 28
Mitja Krajnčan
lahko to privede do frustracije, anksioznosti in vedenjskih težav. Družbenokri-
tični konstruktivizem dodaja, da so vedenjske in čustvene motnje lahko odziv
na sistemske neenakosti, kot so socialna izključenost, diskriminacija ali po-
manjkanje opolnomočenja. Freirejeva ideja o »kritični zavesti« pomeni, da je
vedenjske težave treba razumeti v širšem družbenem kontekstu in učencem
omogočiti kritično analizo lastnega položaja, kar lahko vodi do spremembe
vedenja (Phillips in Early, ).
Znotraj konstruktivističnih teorij bi izpostavili še kulturnozgodovinsko šolo
(zasledimo jo tudi pod poimenovanjem socialni konstruktivizem). Gre za ra-
zumevanje vedenjskih motenj skozi prizmo socialne interakcije in družbenih
konstrukcij, ki jo utemeljuje delo Vygotskega, ki vedenje interpretira kot kons-
trukcijo, oblikovano skozi interakcijo med posamezniki, pri čemer je bistvena
vloga socialnega konteksta. V skladu s tem je vedenjska motnja družbeni
konstrukt, ki se ne nanaša zgolj na posameznikove značilnosti, temveč pred-
vsem na pomanjkljivosti v družbenih interakcijah in podpornih strukturah.
Vygotskyjev »defektološki« model »napako« ali »okvaro« razlaga kot »jedro
zaostalosti«, pri čemer poudarja, da vidne posledice okvare pogosto niso ne-
posreden izraz bioloških ali genetskih sprememb, temveč rezultat nezadost-
ne primarne in sekundarne kompenzacije, ki bi omogočila polno vključitev
posameznika v družbo (Moll, 13; Rieber in Carton, 1987).
Socialna izolacija, izkušnje nasilja ali zanemarjanje igrajo osrednjo vlogo
pri oblikovanju vedenjskih motenj, saj te izkušnje motijo osnovne mehaniz-
me socialne izmenjave, ki so ključni za človekov razvoj. Kulturnozgodovinska
šola poudarja, da razvoj posameznika zahteva aktivno sodelovanje »sokonst-
ruktorjev«, torej socialnih partnerjev, ki omogočajo učenje in prilagoditev
skozi interakcijo. Če so ti odnosi ovirani ali neustrezni, npr. zaradi družbene
marginalizacije ali nasilnih izkušenj, se posameznik znajde v položaju, kjer
mora razviti kompenzacijske strategije. Te strategije pogosto spremenijo na-
čin socialne interakcije in lahko vodijo do vedenj, ki jih opazovalci napačno
razumejo kot patološka (Moll, 13).
Pomemben prispevek kulturnozgodovinske šole je razumevanje, da ve-
denjske motnje niso inherentne lastnosti posameznika, temveč rezultat ne-
uspešne socialne dinamike. Patologizacija takšnih vedenj je pogosto pos-
ledica napačnega vrednotenja družbenih kontekstov, v katerih ta vedenja
nastajajo. Vedenjske motnje je zato treba obravnavati kot izziv, ki ga je mo-
goče nasloviti s podporo primarnih in sekundarnih kompenzacijskih storitev,
usmerjenih k obnavljanju socialne interakcije (Moll, 13).
Ta pristop zahteva preoblikovanje pedagoških in terapevtskih praks, ki po-
sameznika ne smejo reducirati na objekt intervencije, temveč morajo ustva-
8

