Page 28 - Meje vedenja
P. 28

Mitja Krajnčan

                  lahko to privede do frustracije, anksioznosti in vedenjskih težav. Družbenokri-
                  tični konstruktivizem dodaja, da so vedenjske in čustvene motnje lahko odziv
                  na sistemske neenakosti, kot so socialna izključenost, diskriminacija ali po-
                  manjkanje opolnomočenja. Freirejeva ideja o »kritični zavesti« pomeni, da je
                  vedenjske težave treba razumeti v širšem družbenem kontekstu in učencem
                  omogočiti kritično analizo lastnega položaja, kar lahko vodi do spremembe
                  vedenja (Phillips in Early, ).
                    Znotraj konstruktivističnih teorij bi izpostavili še kulturnozgodovinsko šolo
                  (zasledimo jo tudi pod poimenovanjem socialni konstruktivizem). Gre za ra-
                  zumevanje vedenjskih motenj skozi prizmo socialne interakcije in družbenih
                  konstrukcij, ki jo utemeljuje delo Vygotskega, ki vedenje interpretira kot kons-
                  trukcijo, oblikovano skozi interakcijo med posamezniki, pri čemer je bistvena
                  vloga socialnega konteksta. V skladu s tem je vedenjska motnja družbeni
                  konstrukt, ki se ne nanaša zgolj na posameznikove značilnosti, temveč pred-
                  vsem na pomanjkljivosti v družbenih interakcijah in podpornih strukturah.
                  Vygotskyjev »defektološki« model »napako« ali »okvaro« razlaga kot »jedro
                  zaostalosti«, pri čemer poudarja, da vidne posledice okvare pogosto niso ne-
                  posreden izraz bioloških ali genetskih sprememb, temveč rezultat nezadost-
                  ne primarne in sekundarne kompenzacije, ki bi omogočila polno vključitev
                  posameznika v družbo (Moll, 13; Rieber in Carton, 1987).
                    Socialna izolacija, izkušnje nasilja ali zanemarjanje igrajo osrednjo vlogo
                  pri oblikovanju vedenjskih motenj, saj te izkušnje motijo osnovne mehaniz-
                  me socialne izmenjave, ki so ključni za človekov razvoj. Kulturnozgodovinska
                  šola poudarja, da razvoj posameznika zahteva aktivno sodelovanje »sokonst-
                  ruktorjev«, torej socialnih partnerjev, ki omogočajo učenje in prilagoditev
                  skozi interakcijo. Če so ti odnosi ovirani ali neustrezni, npr. zaradi družbene
                  marginalizacije ali nasilnih izkušenj, se posameznik znajde v položaju, kjer
                  mora razviti kompenzacijske strategije. Te strategije pogosto spremenijo na-
                  čin socialne interakcije in lahko vodijo do vedenj, ki jih opazovalci napačno
                  razumejo kot patološka (Moll, 13).
                    Pomemben  prispevek  kulturnozgodovinske  šole  je  razumevanje,  da  ve-
                  denjske motnje niso inherentne lastnosti posameznika, temveč rezultat ne-
                  uspešne socialne dinamike. Patologizacija takšnih  vedenj je pogosto pos-
                  ledica napačnega vrednotenja družbenih kontekstov, v katerih ta vedenja
                  nastajajo. Vedenjske motnje je zato treba obravnavati kot izziv, ki ga je mo-
                  goče nasloviti s podporo primarnih in sekundarnih kompenzacijskih storitev,
                  usmerjenih k obnavljanju socialne interakcije (Moll, 13).
                    Ta pristop zahteva preoblikovanje pedagoških in terapevtskih praks, ki po-
                  sameznika ne smejo reducirati na objekt intervencije, temveč morajo ustva-


                  8
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33