Page 26 - Meje vedenja
P. 26

Mitja Krajnčan

                  ali motenj v odnosih, predstavlja temelj za razvoj vedenjskih nenormalnosti.
                  Freudov model poudarja pomembnost zgodnjih izkušenj, kjer potlačene
                  travme ali nezavedni konflikti vplivajo na posameznikovo kasnejše vedenje.
                  Npr., motnje v razvoju odnosov z osnovnimi skrbniki lahko vodijo v težave pri
                  vzpostavljanju odnosov v odrasli dobi (Nitzschke, 11; Liu, 4).
                    Psihodinamska teorija trdi, da so zgodnje razvojne izkušnje, zlasti v odno-
                  sih s primarnimi skrbniki, ključne za oblikovanje posameznikove psihopato-
                  logije. Bowlbyjeva (1988) teorija navezanosti npr. poudarja, da lahko negoto-
                  va navezanost prispeva k razvoju čustvenih in vedenjskih motenj. Prav tako
                  Kohutova (1977) teorija samoveljavnosti izpostavlja pomen empatičnega od-
                  ziva staršev pri oblikovanju zdravega jaza. Raziskave podpirajo te ugotovitve,
                  saj je bilo ugotovljeno, da posamezniki z mejno osebnostno motnjo pogosto
                  doživljajo nestabilne medosebne odnose in intenzivne čustvene odzive, kar
                  je lahko povezano z zgodnjimi travmatičnimi izkušnjami (Fonagy idr., ).
                    Terapija, ki izhaja iz psihodinamske perspektive, vključuje globinsko razis-
                  kovanje nezavednih konfliktov, interpretacijo sanj, prenos in protiprenos ter
                  prestrukturiranje notranjih reprezentacij sebe in drugih (Gabbard, 14). Em-
                  pirični dokazi kažejo, da je psihodinamska psihoterapija učinkovita pri zdra-
                  vljenju depresivnih in anksioznih ter osebnostnih motenj, saj prispeva k traj-
                  nim spremembam v posameznikovi strukturi osebnosti (Shedler, 1).
                    Podobno Eriksonov razvojni model (1994) vedenjske težave povezuje z
                  neustreznim razreševanjem razvojnih kriz, kjer neuspešno premagovanje
                  specifičnih izzivov v življenjskih obdobjih vodi v motnje identitete in prila-
                  godljivosti. Ta pristop poudarja vlogo okolja v oblikovanju posameznikovega
                  psihološkega profila, hkrati pa priznava notranjo dinamiko kot ključno za raz-
                  voj osebnosti.
                    V terapevtskem kontekstu psihološke teorije uporabljajo različne diagnos–
                  tične in intervencijske instrumente, kot so globinska psihološka igralna te-
                  rapija, psihodrama in drugi pristopi, ki omogočajo raziskovanje nezavednih
                  konfliktov ter njihovo reševanje skozi simbolno izražanje in introspekcijo.
                  Medtem ko so ti pristopi terapevtsko učinkoviti, se njihova uporabnost v izo-
                  braževalnih okoljih omejuje, saj zahtevajo specifično usposobljenost in daljše
                  časovne okvire (Staddon, 1).
                    V psihološkem modelu je poudarjena individualizirana obravnava, ki omo-
                  goča razumevanje vedenjskih motenj skozi prizmo notranjih psihičnih proce-
                  sov in njihove interakcije z okoljem. Ta perspektiva je ključna za razumevanje
                  kompleksnosti vedenjskih motenj, a jo je za celovito in trajnostno reševanje
                  tovrstnih izzivov treba dopolniti s širšimi sistemskimi ter družbenimi pristopi
                  (Staddon, 1).


                  6
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31