Page 167 - Meje vedenja
P. 167

Oblike pomoči otrokom in mladostnikom na celotnem kontinuumu

             pri oblikovanju vedenja. Na makroravni pa ta pristop obravnava vpliv širših
             družbenih, ekonomskih in političnih dejavnikov na neenakosti v zdravju ter
             pri dostopu do zdravstvenih storitev. Za učinkovito preventivo je treba de-
             lovati na več ravneh hkrati, saj je vedenje rezultat kompleksnih dejavnikov.
             Preventivni ukrepi morajo spodbujati zdravo vedenje na individualni ravni
             ter ustvarjati podporno okolje, ki te spremembe omogoča. Socialno-ekološki
             model vključuje individualne, medosebne, skupnostne in organizacijske de-
             javnike, saj vsi neposredno ali posredno vplivajo na življenjski slog, vedenjske
             izbire, pojav nasilja in zdravje. Celovit pristop zahteva intenzivno sodelovanje
             lokalnih institucij, organizacij, medijev, posameznikov in skupin ter usklajen
             pristop, prilagojen specifični skupnosti (Institut za populaciju i razvoj, 4).
               Socialna preventiva je del kriminalitetne in socialne politike države, katere
             cilja sta  zmanjševanje pojavnosti prestopništva in odpravljanje družbenih
             vzrokov za odklonsko vedenje. Usmerjena je v odpravo temeljnih vzrokov
             za kriminal – kot sta družbena neenakost in revščina –, ter zaščito otrok in
             mladine, zagotavljanje izobrazbe ter spodbujanje strpnosti in spoštovanja
             državljanskih pravic. Pomembno je vključevanje civilne družbe v preventivne
             dejavnosti za odpravo kriminala na lokalni ravni. Vključevanje javnosti v lokal-
             no demokracijo je dvosmeren proces, ki lokalnim oblastem omogoča odziv
             na potrebe prebivalcev in prilagoditev storitev. Čeprav socialna preventiva le
             omejeno vpliva na stopnjo kriminalitete, je bila v drugi polovici . stoletja
             pomemben del socialnih programov. V 9. letih, z vzponom neoliberalnih in
             neokonservativnih politik, je izgubila osrednji pomen. Sodobna kriminalna
             preventiva se osredotoča na situacijske pristope, zastraševanje in povečano
             vlogo policije, ki sega tudi na področja zunaj njene pristojnosti. Današnje
             družbene elite dajejo prednost omejevanju problematičnih posameznikov
             (predvsem iz najnižjih družbenih slojev) pred odpravljanjem vzrokov krimina-
             la in vlaganjem v socialne preventivne programe (Jere idr., 11, str. 35–33).
               Resolucija o nacionalnem programu preprečevanja nasilja v družini in na-
             silja nad ženskami  4−9 (RENPPND4–9), sprejeta aprila  4, pou-
             darja pomen preventivnih dejavnosti in ozaveščanja strokovne ter splošne
             javnosti. Izvedene so bile kampanje, kot je nacionalna kampanja Vesna – ži-
             veti življenje brez nasilja, ki opozarja na nasilje nad ženskami in deklicami
             ter ozavešča potencialne žrtve. Projekt Odklikni naslavlja spletno nasilje in
             nadlegovanje nad ženskami. V letih  in 3 sta potekali dve nacional-
             ni konferenci na temo nasilja nad ženskami in družinskega nasilja. Policija
             posebno pozornost namenja izobraževanju za preprečevanje in obravnavo
             nasilja v družini ter redno izvaja usposabljanja. Ministrstvo za delo, družino,
             socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) sofinancira projekte nevladnih


                                                                            167
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172