Page 168 - Meje vedenja
P. 168
Matej Vukovič
organizacij, ki se ukvarjajo s preprečevanjem nasilja. Pripravljena sta bila tudi
Protokol za ravnanje ob zaznavi in obravnavi medvrstniškega nasilja (Zavod Re-
publike Slovenije za šolstvo, 3b) ter Protokol za obravnavo spolnega nasilja
in nadlegovanja v vzgojno-izobraževalnih zavodih (Zavod Republike Sloveni-
je za šolstvo, 3a). Ob sprejetju Zakona o preprečevanju nasilja v družini
(ZPND) leta 8 je Republika Slovenija sprejela tudi pomembne strateške in
programske dokumente ter podzakonske akte, ki podrobneje opredeljujejo
ukrepe za zaščito žrtev in določajo preventivne dejavnosti na tem področju.
Zakon o obravnavi otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi te-
žavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju (ZOOMTVI) () izpostavlja
kontinuirano pomoč in svetovanje otrokom, mladostnikom ter njihovim dru-
žinam, z namenom preprečevanja poslabšanja psihosocialnih težav in vklju-
čevanja v okolje. Preventiva vključuje tudi specializirane intervencije, kot so
mobilni timi za krizne situacije, prilagojeni vzgojni programi in multidiscipli-
narne obravnave, pri čemer je ključno vključevanje otrok, staršev in drugih
ključnih deležnikov. Posebna skrb je namenjena zmanjševanju stigmatizacije
in zagotavljanju enakih možnosti za otroke z različnimi potrebami ter razvoju
njihovih socialnih, čustvenih in učnih kompetenc.
Ta celostni pristop k preventivi temelji na sodelovanju strokovnjakov z
različnih področij, kar vključuje strokovne centre, vrtce, šole pedopsihiatrijo,
svetovalne centre in centre za socialno delo, ter zagotavlja regionalno do-
stopnost in deinstitucionalizacijo storitev. Preventiva je torej osrednji steber
podpore otrokom in mladostnikom, ki vključuje zgodnje odkrivanje težav,
zagotavljanje potrebne pomoči ter pripravo na samostojno življenje in vklju-
čevanje v družbo (ZOOMTVI, ).
Za različne potrebe, ciljne skupine in socialna okolja so primerni različni
pristopi. Večina šol svojo vlogo vidi v zagotavljanju univerzalne preventive,
vendar je lahko koristno tudi to, da šola v svojih aktih opredeli, kako se bo od-
zvala na otroke in mladostnike, ki ustrezajo »selektivni« ali »indicirani« kate-
goriji preventive. Standardi, ki so potrebni za uspešno izvedbo preventivnih
programov, so (Lee idr. 1, str. 13):
− skrbno načrtovan program in njegova vključenost v učni načrt (pro-
gram je tako del celovitega šolskega programa na področju širokega
spektra tematik, povezanih s preventivo, z zdravstveno in družbeno
vzgojo);
− umeščenost programa v kontekst in način delovanja šole, ki spodbuja
zdravje in dobro počutje otrok in mladostnikov;
− dolgoročnost programa, ne zgolj »enkratni dogodki«;
168

