Page 168 - Meje vedenja
P. 168

Matej Vukovič

                  organizacij, ki se ukvarjajo s preprečevanjem nasilja. Pripravljena sta bila tudi
                  Protokol za ravnanje ob zaznavi in obravnavi medvrstniškega nasilja (Zavod Re-
                  publike Slovenije za šolstvo, 3b) ter Protokol za obravnavo spolnega nasilja
                  in nadlegovanja v vzgojno-izobraževalnih zavodih (Zavod Republike Sloveni-
                  je za šolstvo, 3a). Ob sprejetju Zakona o preprečevanju nasilja v družini
                  (ZPND) leta 8 je Republika Slovenija sprejela tudi pomembne strateške in
                  programske dokumente ter podzakonske akte, ki podrobneje opredeljujejo
                  ukrepe za zaščito žrtev in določajo preventivne dejavnosti na tem področju.
                    Zakon o obravnavi otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi te-
                  žavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju (ZOOMTVI) () izpostavlja
                  kontinuirano pomoč in svetovanje otrokom, mladostnikom ter njihovim dru-
                  žinam, z namenom preprečevanja poslabšanja psihosocialnih težav in vklju-
                  čevanja v okolje. Preventiva vključuje tudi specializirane intervencije, kot so
                  mobilni timi za krizne situacije, prilagojeni vzgojni programi in multidiscipli-
                  narne obravnave, pri čemer je ključno vključevanje otrok, staršev in drugih
                  ključnih deležnikov. Posebna skrb je namenjena zmanjševanju stigmatizacije
                  in zagotavljanju enakih možnosti za otroke z različnimi potrebami ter razvoju
                  njihovih socialnih, čustvenih in učnih kompetenc.
                    Ta celostni pristop k preventivi temelji na sodelovanju strokovnjakov z
                  različnih področij, kar vključuje strokovne centre, vrtce, šole pedopsihiatrijo,
                  svetovalne centre in centre za socialno delo, ter zagotavlja regionalno do-
                  stopnost in deinstitucionalizacijo storitev. Preventiva je torej osrednji steber
                  podpore otrokom in mladostnikom, ki vključuje zgodnje odkrivanje težav,
                  zagotavljanje potrebne pomoči ter pripravo na samostojno življenje in vklju-
                  čevanje v družbo (ZOOMTVI, ).
                    Za različne potrebe, ciljne skupine in socialna okolja so primerni različni
                  pristopi. Večina šol svojo vlogo vidi v zagotavljanju univerzalne preventive,
                  vendar je lahko koristno tudi to, da šola v svojih aktih opredeli, kako se bo od-
                  zvala na otroke in mladostnike, ki ustrezajo »selektivni« ali »indicirani« kate-
                  goriji preventive. Standardi, ki so potrebni za uspešno izvedbo preventivnih
                  programov, so (Lee idr. 1, str. 13):
                        − skrbno načrtovan program in njegova vključenost v učni načrt (pro-
                       gram je tako del celovitega šolskega programa na področju širokega
                       spektra tematik, povezanih s preventivo, z zdravstveno in družbeno
                       vzgojo);
                        − umeščenost programa v kontekst in način delovanja šole, ki spodbuja
                       zdravje in dobro počutje otrok in mladostnikov;
                        − dolgoročnost programa, ne zgolj »enkratni dogodki«;


                  168
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173