Page 165 - Meje vedenja
P. 165

Oblike pomoči otrokom in mladostnikom na celotnem kontinuumu

             obravnava posameznikov z visokim tveganjem za razvoj čustvenih in vedenj-
             skih motenj. To zahteva sodelovanje med vrtci, šolami, starši, pedopsihiatri,
             svetovalnimi centri, socialnimi službami, policijo in sodstvom. Strokovni cen-
             tri igrajo pomembno vlogo pri zagotavljanju varnega in spodbudnega okolja,
             nudenju podpore v izobraževalnem procesu in oblikovanju individualiziranih
             programov za ranljive skupine.
               Okoljske preventivne strategije se osredotočajo na spreminjanje pogojev v
             fizičnem, socialnem in kulturnem okolju skupnosti. Klitzner, vodilni strokov-
             njak na področju okoljskih preventivnih strategij, ločuje med individualnim in
             skupinskim okoljem. Dejavniki sprememb v individualnem okolju vključujejo
             družine, šole, verske skupnosti in izvajalce različnih programov. Na tej ravni se
             otrokom in mladostnikom svetuje, jih usmerja, socializira in izobražuje z name-
             nom krepitve odpornosti na različna tveganja. Te strategije vključujejo zagota-
             vljanje informacij, urjenje veščin in ustvarjanje priložnosti za razvoj skozi pro-
             grame, kot so šolski kurikulumi, mentorstvo in svetovanje (Talić in Košir, 17).
               Učinkovito zadovoljevanje različnih potreb prebivalcev v lokalni skupnos-
             ti je mogoče doseči s skupnostnim pristopom, ki združuje sodelovanje raz-
             ličnih deležnikov, kot so vzgojno-izobraževalne ustanove, socialne službe,
             zdravstveni sektor, društva, posamezniki in uporabniki storitev. Ta pristop
             omogoča krepitev zdravja in zmanjšanje neenakosti z boljšim prilagajanjem
             potrebam skupnosti, lažjim dostopom do storitev, razvijanjem podpornih
             mrež in skupin za samopomoč ter vključevanjem formalnih in neformalnih
             oblik pomoči. Za uspešno izvajanje skupnostnega pristopa je nujno usklaje-
             no sodelovanje partnerjev na lokalni ravni. Ti skupaj premagujejo ovire, razvi-
             jajo potrebne kompetence in oblikujejo ustrezne ukrepe. Skupnostni pristop
             aktivira lokalne strukture in partnerje, ki na podlagi skupnih vrednot ustvarja-
             jo pogoje za izboljšanje zdravja prebivalstva. Ključna za uspeh tega pristopa
             je sistemska podpora različnih sektorjev in državnih organov. Pomembno je
             oblikovati mrežo povezanih služb in storitev, ki na usklajen način odgovarjajo
             na potrebe skupnosti z uporabo dokazano učinkovitih metod pomoči. S tem
             se spodbujata čim boljša socialna vključenost in sodelovanje uporabnikov
             kot partnerjev pri izvajanju sprememb (Resolucija o nacionalnem programu
             duševnega zdravja 18−8, 18).
               Sanela Talić in Matej Košir (17, str. 17–) govorita o naslednjih teoretski
             pristopih v preventivi:
                   − Promocija zdravja.
                   − Kognitivni modeli (posamezniki delujejo v skladu s svojim znanjem in
                  prepričanji):


                                                                            165
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170