Page 164 - Meje vedenja
P. 164

Matej Vukovič

                  tveganega vedenja in s tem povezanih težav. Ti programi so oblikovani za
                  široke skupine brez predhodnega izbiranja glede na posameznikovo tvega-
                  nje za uporabo substanc. Čeprav je osnovna raven tveganja pri vseh posa-
                  meznikih enaka, se lahko njihova dejanska ranljivost močno razlikuje (Talić
                  in Košir, 17).
                    Selektivna preventiva je osredotočena na specifične skupine z višjim tve-
                  ganjem za razvoj zdravstvenih ali vedenjskih težav. Sem spadajo npr. mladi
                  prestopniki, otroci v rejništvu, osipniki in mladostniki, ki redno uživajo alko-
                  hol. Cilj selektivne preventive je prepoznati dejavnike tveganja, ki pospešu-
                  jejo  začetek in  napredovanje  uporabe  psihoaktivnih  snovi, še  posebej  pri
                  ranljivih skupinah mladih. V evropskih preventivnih praksah se vse pogosteje
                  izvajajo ciljno usmerjene intervencije, ki delujejo na specifična okolja, kot so
                  socialno ogrožene skupnosti ali območja nočnega življenja. Te intervencije so
                  osredotočene na že identificirane ranljive skupine, kar omogoča učinkovito
                  izvajanje preventivnih programov (Talić in Košir, 17).
                    Indicirana preventiva pa se osredotoča na posameznike, pri katerih so že
                  zaznani specifični znaki, povezani z visokim tveganjem za razvoj substančne
                  uporabe ali zasvojenosti, npr. duševne motnje, šolski neuspeh ali asocialno
                  vedenje. Intervencije so namenjene preprečevanju napredovanja teh tve-
                  ganj v resnejše težave, kot sta zasvojenost ali nevarna uporaba substanc. Cilji
                  vključujejo zmanjšanje frekvence uporabe, preprečevanje nevarnih vzorcev,
                  kot je popivanje, ter spodbujanje zmerne uporabe (Talić in Košir, 17).
                    Pri selektivni in indicirani preventivi je ključna previdnost pri identifikaciji ter
                  vključevanju posameznikov v programe, da se prepreči stigmatizacija. Pogos-
                  to se zato vključujejo tudi posamezniki ali družine brez zaznanega tveganja,
                  kar povečuje družbeno sprejemljivost programov in zmanjšuje negativne po-
                  sledice etiketiranja. Praktična izvedba teh preventivnih pristopov zahteva ob-
                  čutljiv pristop k rekrutiranju in implementaciji, s čimer se zagotovi trajnost in
                  učinkovitost ukrepov brez stigmatizacije ciljne populacije (Talić in Košir, 17).
                    Vzgojni program iz leta  vključuje preventivne dejavnosti za zgodnje
                  prepoznavanje težav ter nudenje stalne podpore otrokom, družinam in šo-
                  lam, kar zmanjšuje potrebo po institucionalnih namestitvah. Temelji na nače-
                  lih zgodnje pomoči, celostne obravnave in multidisciplinarnega sodelovanja
                  strokovnjakov, z možnostjo spremljanja tudi po zaključku sodnih ukrepov
                  (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, ).
                    Zakon o obravnavi otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi te-
                  žavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju (ZOOMTVI) () opredeljuje
                  različne preventivne ukrepe, usmerjene predvsem v otroke in mladostnike s
                  tovrstnimi težavami. Ključna cilja preventive sta zgodnje prepoznavanje ter


                  164
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169