Page 163 - Meje vedenja
P. 163

Oblike pomoči otrokom in mladostnikom na celotnem kontinuumu

             preventivnih ukrepih še posebej izrazita. Glede na ciljno populacijo se največ
             programov osredotoča na osnovnošolske otroke (56,6 %), sledijo programi za
             starše in družine (4,7 %), večinoma v okviru šolskih aktivnosti, ter programi
             za dijake in študente (3,7 %). Preventivne dejavnosti za predšolske otroke ter
             rizične in ranljive skupine so bile slabše zastopane. Poleg tega so nekatera
             območja Slovenije glede preventivnih programov izrazito podhranjena, kar
             kaže na neenakost pri dostopu do (zlasti učinkovitih) preventivnih ukrepov
             (Talić in Košir, 17).
               Sanela Talić in Matej Košir (17, str. 9) navajata star afriški pregovor, ki pra-
             vi »Za vzgojo otroka je potrebna cela vas« in še kako velja tudi za delovanje
             na področju preventive. Dobro strukturo preventivi v lokalni skupnosti so v
             Sloveniji dolgo časa nudile LAS ali sorodna medresorska in multidisciplinarna
             posvetovalna telesa na lokalni ravni, ki so združevala in ponekod še vedno
             združujejo strokovnjake z različnih področij. Žal je delovanje omenjenih LAS
             v Slovenijo sčasoma skoraj povsem zamrlo, le redke so še aktivne. Te strukture
             bi bilo treba obnoviti in jih okrepiti, s čimer bi postavili kakovostne temelje za
             razvoj učinkovitih preventivnih programov na lokalni ravni.
               Preventiva je socializacija, glavni poudarek je na odločanju posameznika,
             seveda v skladu z družbeno sprejemljivim vedenjem. Socializacija je proces
             prenosa kulturno sprejemljivih stališč, norm, prepričanj in vedenjskih vzorcev
             ter odzivanja na le-te na primeren način z ustreznim samonadzorom. Izziv
             preventivnega delovanja je pomoč mladim, da bodo znali prilagoditi svoje
             vedenje, zmogljivosti in blaginjo različnim vplivom, kot so družbene norme,
             vrstniki, bivalni pogoji in njihove osebnostne lastnosti. To stališče se odraža
             tudi v modernih preventivnih pristopih, katerih cilj je zmanjšanje pojava raz-
             ličnih tveganih vedenj (Evropski center za spremljanje drog in zasvojenosti z
             drogami, 14).
               Razvrščanje preventive na univerzalno, selektivno in indicirano temelji na
             splošni ranljivosti ljudi, ki so jim preventivne dejavnosti namenjene (Talić in
             Košir, 17).1 Univerzalne preventivne strategije so namenjene celotni popu-
             laciji, kot so šolski razredi, lokalne skupnosti ali soseske. Njihov glavni namen
             je preprečiti ali vsaj odložiti začetek uporabe psihoaktivnih snovi z zagota-
             vljanjem zanesljivih informacij in razvojem veščin, ki zmanjšujejo možnost

            1  Leta 1983 je Robert Gordon uvedel nove koncepte preventive, ki vključujejo univerzalno, se-
             lektivno in indicirano preventivo. Ta pristop je nadgradil tradicionalni pogled na preventivo in
             ga uveljavil kot del modela IOM (iz angl. Institute of Medicine; model Inštituta za medicino).
             Model IOM predstavlja pomemben korak v razumevanju vloge preventive pri načrtovanju jav-
             nozdravstvenih strategij. Do začetka 9. let . stoletja je na področju preprečevanja bolezni
             prevladovala klasifikacija, ki je razlikovala med primarno, sekundarno in terciarno preventivo
             (Talić in Košir, 17).


                                                                            163
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168