Page 171 - Meje vedenja
P. 171
Oblike pomoči otrokom in mladostnikom na celotnem kontinuumu
in vzgojno-izobraževalne organizacije. Pri indicirani preventivi pa identifikaci-
ja mladostnikov z visokim tveganjem in posredovanje na individualni ravni v
lokalni skupnosti predstavljata izjemno kompleksen izziv (Talić in Košir, 17).
Obstajata dva glavna tipa učinkovitih lokalnih preventivnih pristopov. Prvi
tip so okoljske strategije, ki vključujejo oblikovanje in izvajanje lokalnih poli-
tik za celotno skupnost. Na lokalni ravni obstaja širok spekter ukrepov v okvi-
ru okoljske preventive. Delovne skupine na ravni občin sodelujejo z industrijo
zabave ter organizacijami, ki delujejo na področju preventive, kar omogoča
proaktivno in usklajeno delovanje. Prvi korak je oblikovanje občinskih akcij-
skih načrtov. Npr., za lokacije nočnega življenja lahko lokalna raven ureja od-
piralni čas (zlasti za mladoletne), omogoča javni prevoz do prizorišč zabav,
določa cene brezalkoholnih pijač ter sprejema pravila glede nasilja na ulicah
in pitja alkohola na javnih površinah. Ti ukrepi so pogosto odvisni od kultur-
nih navad in lokalnih običajev (Talić in Košir, 17).
Drugi tip lokalnih preventivnih pristopov so »oaze stabilnosti«, ki vključu-
jejo različne intervencije za zaščito ciljne populacije pred negativnimi zuna-
njimi vplivi. Cilj je zagotoviti stalno pozitivno podporo in spodbujanje. Za
uspešno delovanje oaz stabilnosti je treba upoštevati potrebe posameznikov
in posebnosti lokalne skupnosti. Prenos preventivnih strategij iz drugih skup-
nosti, kjer so bili doseženi pozitivni rezultati, ni vedno ustrezen, saj se lokalne
skupnosti med seboj razlikujejo (Talić in Košir, 17).
Resolucija o nacionalnem programu duševnega zdravja 18−8 (18)
med prednostnimi področji navaja tudi ukrepe na področju promocije dušev-
nega zdravja ter preventive duševnih motenj za otroke in mladostnike ter nji-
hove družine v različnih okoljih. Poleg družine so pomemben steber krepitve
čustvenega in socialnega razvoja otrok tudi vrtci, šole in druge vzgojno-izo-
braževalne ustanove. V šolskem in vrtčevskem okolju je v programe mogoče
preventive zajeti celotno populacijo. Te vsebine krepijo šolsko uspešnost in
zmanjšujejo predčasno končanje šolanja, dolgoročno preprečujejo finančno
nesamostojnost posameznikov v odrasli dobi, zvišujejo kakovost njihovega
življenja in omogočajo boljše začetke generaciji njihovih otrok. Programi so
učinkovitejši, če so v njihovo pripravo vključeni uporabniki, v tem primeru
otroci in mladostniki. Pomembno je formalizirati koncept krepitve duševne-
ga zdravja v vzgoji in izobraževanju, ki bo vključeval tudi vsebine duševnega
zdravja v kurikulumu ter krepil veščine čustvenih in socialnih kompetenc ter
vedenjsko podporo otrok. Gre za kompleksne izzive, ki temeljijo na tesnem
medresorskem sodelovanju.
Resolucija o nacionalnem programu duševnega zdravja 18−8 (18)
na področju promocije in preventive za otroke in mladostnike ter njihove
171

