Page 160 - Meje vedenja
P. 160

Matej Vukovič

                  rijemanje z izzivi odraščanja, vzpostavljanje boljših odnosov z vrstniki in od-
                  raslimi ter večjo osebnostno odpornost. V Sloveniji je bil leta 1 na Naci-
                  onalnem inštitutu za javno zdravje (NIJZ) vzpostavljen preventivni program
                  za duševno zdravje mladih To sem jaz. Program je usmerjen v krepitev du-
                  ševnega zdravja in psihične odpornosti ter razvijanje socialnih in čustvenih
                  veščin mladostnikov. Poudarja univerzalno preventivo ter temelji na spletnih
                  svetovalnih pristopih in preventivnem delu v šolah (Tacol idr., 19).
                    V približno 1– % slovenskih družin so prisotni dejavniki tveganja, ki lah-
                  ko ogrozijo zdrav razvoj otrok in mladostnikov. Ti vključujejo izpostavljenost
                  negativnim izkušnjam v družini in neustrezno ravnanje staršev (kot sta ču-
                  stvena zloraba in zanemarjanje), kar lahko ob dolgotrajni neprepoznanosti
                  vodi v resne posledice za duševno zdravje otrok. Ker številne družine same
                  ne poiščejo pomoči, je ključno vzpostaviti učinkovito sodelovanje med pat-
                  ronažno službo, zdravstvenimi delavci, centri za socialno delo (CSD), šolami in
                  vrtci. Potrebni so programi, ki nudijo podporo družinam, vključno s pogostej-
                  šimi obiski patronažnih služb, z učenjem starševskih veščin na domu, s krepit-
                  vijo socialne vključenosti ter sodelovanjem z različnimi strokovnimi službami.
                  Pomembno je tudi oblikovati mrežo multidisciplinarnih timov v centrih za
                  duševno zdravje otrok in mladostnikov (CDZOM). Ti timi naj delujejo v so-
                  delovanju s pediatričnimi dispanzerji, z razvojno-ambulantnimi timi, lokalni-
                  mi CSD-ji, vrtci in s šolami ter vključujejo strokovnjake iz javne zdravstvene
                  mreže za duševno zdravje otrok v lokalnem okolju (Resolucija o nacionalnem
                  programu duševnega zdravja 18−8 (ReNPDZ18–8), 18).
                    Po nekaterih presojah tako posameznik z vedenjsko motnjo v zgodnjem
                  otroštvu do svojega 7. leta za družbo pomeni desetkrat večje finančno bre-
                  me kot njegovi vrstniki (Nacionalni inštitut za javno zdravje, 19).
                    Učinek neugodnih psihosocialnih dejavnikov na otroka ali mladostnika je
                  odvisen od kombinacije dejavnikov in prisotnosti ter učinkovanja varovalnih
                  dejavnikov. Dejavniki tveganja so lahko biološke, psihološke, socialne, ekolo-
                  ške narave (Mikuš Kos, 17, str. 7):

                        − v otroku: posledice komplikacij nosečnosti ali poroda, kronično obole-
                       nje, invalidnost, razvojno pogojene učne težave, drugi razvojni odklo-
                       ni, težaven temperament …;
                        − v družini: duševna bolezen staršev, kriminaliteta staršev, slabo ravnanje
                       staršev z otrokom, druge družinske disfunkcije, hudi socialni problemi
                       družine …;
                        − v šoli: vrstniško preganjanje, šolska neuspešnost …;
                        − v širšem okolju: visoka raven nasilja v bivalnem okolju …;


                  16
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165