Page 161 - Meje vedenja
P. 161
Oblike pomoči otrokom in mladostnikom na celotnem kontinuumu
Preglednica 1
Podatki o najpogostejših motnjah
v različnih življenjskih obdobjih
(zdravstvena statistika NIJZ
8–15 ter Ries Merikangas idr.,
9, v Nacionalni inštitut za javno
zdravje, 19)
− širši družbeni in socialno-ekonomski vplivi: socialna diskriminacija, be-
gunstvo, vojne …;
− travmatski dogodki …;
− izgube za otroka pomembnih oseb in druge velike izgube …
Varovalni dejavniki preprečujejo negativne odgovore otroka/mladostnika
na ogrožajoče/škodljive vplive (Mikuš Kos, 1991, str. 1, 17, str. 71–76):
− v otroku: temperament, inteligentnost, socialne spretnosti lahko učin-
kujejo varovalno, izboljšujejo možnosti ob izpostavljenosti stresnim
okoliščinam;
− v družini: dober odnos z enim od staršev ali drugim članom družine;
− v šoli: dober odnos z učitelji, sprejetost v skupini, povezanost, šolski
uspeh …;
− v širšem okolju: socialna mreža, interesne dejavnosti;
− religija, ideologije;
− pretekle izkušnje.
Psihična odpornost otrok in mladostnikov je tesno povezana z varovalnimi
dejavniki in s sposobnostjo obvladovanja. Rezilientnost predstavlja sposob-
nost premagovanja in obvladovanja posledic izpostavljenosti škodljivim de-
javnikom ter dejavnikom tveganja. Gre za uspešno spoprijemanje z neugo-
dnimi okoliščinami brez razvoja dolgotrajnih psihičnih težav ter sposobnost
ohranjanja notranjega in zunanjega ravnovesja (Mikuš Kos, 17).
Izziv je prepoznati, kateri dejavniki tveganja delujejo kot vzroki in kateri
predstavljajo zgolj označevalce drugih mehanizmov tveganja. Za preverjanje
161

