Page 159 - Meje vedenja
P. 159
Oblike pomoči otrokom
in mladostnikom na celotnem
kontinuumu
Matej Vukovič
© 5 Katja Vrhunc Pfeifer
https://doi.org/1.6493/978-961-93-413-.3
Preventiva
Preventivno delovanje vključuje posege v življenja različnih ciljnih skupin,
kot so otroci, mladostniki in starši. Zato mora temeljiti na strokovnih nače-
lih ter visoki etični odgovornosti. Ta etika pa ne sme biti zgolj profesionalna
etika posameznih disciplin (npr. medicine, psihologije, socialne psihologije,
socialnega marketinga) niti ne prevladujoča ekonomska etika trga ali hete-
ronomna etika socialne vključenosti. Namesto tega mora temeljiti na etiki, ki
izhaja iz odnosa med človekom in drugim človekom kot sočlovekom. Ključen
predpogoj za takšno etiko je stalno in dosledno razlikovanje med človekom
kot osebo ter človekom kot vlogo, funkcijo ali elementom družbene strukture
(Klanjšček, 11, v Talić in Košir, 17).
V nadaljevanju so opisani in obravnavani različni preventivni pristopi in te-
orije prevencije v slovenskem prostoru in širše.
Primarna preventiva je ključna za zaščito otrok in mladostnikov pred nasi-
ljem ter zlorabo. Pomembno je s preventivnimi aktivnostmi začeti dovolj zgo-
daj in z njimi sistematično nadaljevati do srednje šole. Programi morajo biti
razvojno primerni, celoviti, da dosežejo vse aktualne ciljne skupine, procesno
naravnani, dalj časa trajajoči, z več srečanji, kjer je prostor za prakticiranje ve-
ščin, utrjevanje in nadgradnjo znanj. Optimalno bi bilo, da so programi del re-
dnih vsebin v vrtcu, osnovni in srednji šoli ter niso odvisni od senzibilnosti in
ustrezne informiranosti učiteljev, ravnateljev, svetovalnih delavcev. Eden od
uspešnih primarno preventivnih programov, ki ga v osnovnih šolah in vrtcih v
Sloveniji izvajajo od leta 1998, je program CAP (Child Assault Prevention Pro-
gramme). Program sporoča, da imajo vsi otroci pravico, da so varni, močni in
svobodni pred nasiljem ter zlorabo. Drugi program pa je program Brez nasilja
nad vrstniki (Štirn idr., 18).
Strokovnjaki na področju duševnega zdravja po svetu poudarjajo pomen
socialnih ter čustvenih kompetenc otrok in mladostnikov kot pomembnega
zaščitnega dejavnika za zdrav razvoj. Te kompetence omogočajo lažje spop-
Krajnčan, M., Vukovič M., in Vrhunc Pfeifer, K. (ur.). (2025).
Meje vedenja: kako razumeti, obravnavati in usmerjati mlade s težavami.
Založba Univerze na Primorskem.

