Page 148 - Meje vedenja
P. 148

Katja Vrhunc Pfeifer

                    Dodatna strokovna pomoč in svetovalno delo v vzgojno-izobraževalnem
                  sistemu igrata ključno vlogo pri zagotavljanju enakih možnosti za učence s
                  posebnimi potrebami. S premišljenim načrtovanjem in izvajanjem prilagodi-
                  tev strokovni delavci zagotavljajo ustrezno podporo, ki prispeva k napredku
                  in večji vključenosti otrok v šolsko okolje. Poudarek je na celostnem pristopu,
                  pri katerem se obseg in oblika pomoči prilagajata individualnim potrebam
                  vsakega učenca.
                    V tem okviru ima osrednjo vlogo individualiziran program, ki predstavlja
                  strukturiran načrt za pomoč in usmerjanje otrokovega razvoja. Program te-
                  melji na odločbi o usmeritvi in vključuje specifične prilagoditve, cilje ter obli-
                  ke pomoči, ki se bodo izvajale.


                  Individualiziran program ter prilagoditve za otroke in mladostnike
                  s čustvenimi in vedenjskimi težavami/motnjami
                  Individualizirani program (IP) je zakonsko določen dokument, namenjen
                  prilagajanju vzgojno-izobraževalnega procesa potrebam otrok s posebnimi
                  potrebami. Njegova glavnai cilja sta podpora otrokovemu razvoju z zmanj-
                  šanjem ovir, s katerimi se sooča, in omogočanje uspešnega vključevanja v
                  šolsko okolje. IP vključuje oceno učenčevih zmožnosti, potreb, močnih pod-
                  ročij in interesov ter na tej podlagi določa cilje, strategije dela in potrebne
                  prilagoditve. Dokument vključuje tudi načrte za spodbujanje otrokove samo-
                  stojnosti in prehod v nova okolja, kot sta nadaljnje izobraževanje ali poklic
                  (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 3a). Priprava IP poteka z aktivno
                  vlogo strokovne skupine, ki jo sestavljajo učitelji, izvajalci dodatne strokov-
                  ne pomoči in svetovalni delavci, ob sodelovanju staršev in otroka. Ključnega
                  pomena je natančna ocena otrokovega funkcioniranja, na podlagi katere se
                  določijo realni in merljivi cilji. Ti cilji so usmerjeni v premagovanje specifič-
                  nih primanjkljajev in ovir, hkrati pa v spodbujanje otrokovega potenciala in
                  interesov. Proces priprave IP vključuje natančno načrtovanje strategij za do-
                  seganje teh ciljev ter določanje odgovornosti posameznih članov strokovne
                  skupine. Za otroke s čustvenimi in vedenjskimi težavami/motnjami so prila-
                  goditve osredotočene na pomoč pri obvladovanju čustev ter vedenja in na
                  podporo socialni vključitvi. Učenci pogosto potrebujejo vedenjske načrte, ki
                  jim pomagajo v stresnih situacijah, kot tudi vizualne opore in varno okolje
                  za umirjanje. Pomembno je ustvariti pogoje za njihovo aktivno sodelovanje
                  v raz redu in krepiti njihove socialne veščine s pomočjo strukturiranih dejav-
                  nosti ter sodelovalnega učenja. Prilagoditve vključujejo tudi prilagojene me-
                  tode poučevanja in ocenjevanja, ki omogočajo uspešno izražanje učenčevih
                  znanj. Evalvacija IP je stalen proces, ki zagotavlja, da se prilagoditve sproti


                  148
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153