Page 148 - Meje vedenja
P. 148
Katja Vrhunc Pfeifer
Dodatna strokovna pomoč in svetovalno delo v vzgojno-izobraževalnem
sistemu igrata ključno vlogo pri zagotavljanju enakih možnosti za učence s
posebnimi potrebami. S premišljenim načrtovanjem in izvajanjem prilagodi-
tev strokovni delavci zagotavljajo ustrezno podporo, ki prispeva k napredku
in večji vključenosti otrok v šolsko okolje. Poudarek je na celostnem pristopu,
pri katerem se obseg in oblika pomoči prilagajata individualnim potrebam
vsakega učenca.
V tem okviru ima osrednjo vlogo individualiziran program, ki predstavlja
strukturiran načrt za pomoč in usmerjanje otrokovega razvoja. Program te-
melji na odločbi o usmeritvi in vključuje specifične prilagoditve, cilje ter obli-
ke pomoči, ki se bodo izvajale.
Individualiziran program ter prilagoditve za otroke in mladostnike
s čustvenimi in vedenjskimi težavami/motnjami
Individualizirani program (IP) je zakonsko določen dokument, namenjen
prilagajanju vzgojno-izobraževalnega procesa potrebam otrok s posebnimi
potrebami. Njegova glavnai cilja sta podpora otrokovemu razvoju z zmanj-
šanjem ovir, s katerimi se sooča, in omogočanje uspešnega vključevanja v
šolsko okolje. IP vključuje oceno učenčevih zmožnosti, potreb, močnih pod-
ročij in interesov ter na tej podlagi določa cilje, strategije dela in potrebne
prilagoditve. Dokument vključuje tudi načrte za spodbujanje otrokove samo-
stojnosti in prehod v nova okolja, kot sta nadaljnje izobraževanje ali poklic
(Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 3a). Priprava IP poteka z aktivno
vlogo strokovne skupine, ki jo sestavljajo učitelji, izvajalci dodatne strokov-
ne pomoči in svetovalni delavci, ob sodelovanju staršev in otroka. Ključnega
pomena je natančna ocena otrokovega funkcioniranja, na podlagi katere se
določijo realni in merljivi cilji. Ti cilji so usmerjeni v premagovanje specifič-
nih primanjkljajev in ovir, hkrati pa v spodbujanje otrokovega potenciala in
interesov. Proces priprave IP vključuje natančno načrtovanje strategij za do-
seganje teh ciljev ter določanje odgovornosti posameznih članov strokovne
skupine. Za otroke s čustvenimi in vedenjskimi težavami/motnjami so prila-
goditve osredotočene na pomoč pri obvladovanju čustev ter vedenja in na
podporo socialni vključitvi. Učenci pogosto potrebujejo vedenjske načrte, ki
jim pomagajo v stresnih situacijah, kot tudi vizualne opore in varno okolje
za umirjanje. Pomembno je ustvariti pogoje za njihovo aktivno sodelovanje
v raz redu in krepiti njihove socialne veščine s pomočjo strukturiranih dejav-
nosti ter sodelovalnega učenja. Prilagoditve vključujejo tudi prilagojene me-
tode poučevanja in ocenjevanja, ki omogočajo uspešno izražanje učenčevih
znanj. Evalvacija IP je stalen proces, ki zagotavlja, da se prilagoditve sproti
148

