Page 144 - Meje vedenja
P. 144

Katja Vrhunc Pfeifer

                  vključevanje staršev in družine v izobraževalni proces dodatno pripomore k
                  uspešnejšemu vključevanju otrok, saj družina igra pomembno vlogo pri za-
                  gotavljanju stabilnega okolja in podpore (Jeznik, 3).
                    Usposobljenost in kompetence strokovnih delavcev so prav tako bistvene-
                  ga pomena. Zagotavljanje ustreznega usposabljanja in izobraževanja učite-
                  ljev za delo z otroki s posebnimi potrebami omogoča učinkovitejše vključe-
                  vanje teh otrok v šolski prostor (Kuronja in Schmidt Krajnc, ). Krepitev
                  občutka samoučinkovitosti in pripravljenosti pri učiteljih pozitivno vpliva na
                  njihovo sposobnost za reševanje kompleksnih situacij, povezanih z delom z
                  otroki s posebnimi potrebami (Kuronja in Schmidt Krajnc, ).
                    Sistemska ureditev in inkluzivnost izobraževalnega sistema igrata ključno
                  vlogo pri zagotavljanju povezanosti med različnimi ravnmi izobraževanja
                  in institucijami (Jeznik, 3). Spodbujanje inkluzivnega pristopa zmanjšuje
                  stig matizacijo in izključevanje, kar otrokom s posebnimi potrebami omogo-
                  ča, da se počutijo sprejete ter enakopravno vključene v šolsko skupnost.
                    Nazadnje je nujno upoštevati individualne potrebe in perspektive otrok.
                  Oblikovanje individualiziranih načrtov, ki temeljijo na specifičnih potrebah
                  vsakega posameznika, zagotavlja boljše učne izide in večjo vključenost
                  (Krajnc, 1). Aktivno vključevanje otrok v proces odločanja ter soustvarjanje
                  rešitev krepi njihov občutek avtonomije in pripadnosti.
                    Celovit pristop, ki združuje prilagoditve učnega okolja, psihosocialno pod-
                  poro, usposobljenost strokovnih delavcev, sistemsko ureditev ter upošte-
                  vanje individualnih potreb, je ključnega pomena za uspešno usmerjanje in
                  vključevanje otrok s posebnimi potrebami v izobraževalni sistem.


                  Usmeritev otrok s čustvenimi in vedenjskimi motnjami
                  Kriteriji za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz. motenj otrok s po-
                  sebnimi potrebami (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 15) opredeljuje-
                  jo tudi čustvene in vedenjske motnje kot eno izmed podskupin v kategoriji
                  posebnih potreb. Čustvene in vedenjske motnje pogosto vodijo v težave pri
                  socialni integraciji in se velikokrat pojavljajo skupaj z drugimi motnjami, kot
                  so ADHD, učni primanjkljaji, govorno-jezikovne motnje in motnje avtistične-
                  ga spektra. Pri načrtovanju pomoči je ključno upoštevanje bioloških, psiho-
                  loških, socialnih in okoljskih dejavnikov, ki vplivajo na otroka. Ti vključujejo
                  travmatske izkušnje, pomanjkanje ustrezne podpore, impulzivnost ter po-
                  manjkanje strategij spoprijemanja in socialnega kapitala. Ti dejavniki lahko
                  sprožajo ter poglabljajo otrokove čustvene in vedenjske težave, ki ovirajo nje-
                  govo psihosocialno delovanje. Otroci s čustvenimi in vedenjskimi motnjami
                  imajo dolgotrajne in izrazite težave, ki odstopajo od razvojnih norm. Te teža-


                  144
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149