Page 145 - Meje vedenja
P. 145
Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore
ve se izražajo z intenzivnimi čustvenimi odzivi, nekontroliranim vedenjem in s
pomembnimi ovirami na področjih, kot so učenje, socialni odnosi in prilaga-
janje. Pogosto so prisotne v različnih okoljih (vrtec, šola, dom, vrstniške skupi-
ne) in vztrajajo več kot šest mesecev. Kriteriji opredeljujejo (Zavod Republike
Slovenije za šolstvo, 15):
− Čustvene motnje (internalizirane): Otrok doživlja močno notranjo stis-
ko, tesnobo, depresijo ali občutke nemoči, kar otežuje njegovo vključe-
vanje v vzgojno-izobraževalne institucije, socialne odnose in prostoča-
sne dejavnosti. Značilni so nizka samozavest, zmanjšano zanimanje za
okolje ter izogibanje situacijam, ki sprožajo tesnobo.
− Vedenjske motnje (eksternalizirane): Otrok ima težave pri razumevan-
ju socialnih situacij, nadzoru impulzov in učenju iz izkušenj, kar vodi v
moteče ali agresivno vedenje. Pogosto se srečuje z zavračanjem okolja,
kar lahko dodatno poslabša stanje. Lažje vedenjske motnje se pojav-
ljajo kot impulzivnost, razdražljivost, uporniško vedenje in izogibanje
šolskim obveznostim. Težje vedenjske motnje se kažejo v agresivnem,
destruktivnem ali kriminalnem vedenju, kot so napadi, kraje, uničeva-
nje lastnine in izostajanje od šole. Motnje se lahko pojavijo ločeno ali
v kombinaciji, npr. čustvene motnje z lažjimi ali s težjimi vedenjskimi
motnjami. Otroku s težjimi oblikami vedenjskih motenj ali kombinacijo
težjih vedenjskih in čustvenih motenj se lahko dodeli začasni spremlje-
valec, ki nudi podporo pri vključevanju v vsakodnevne dejavnosti.
Dodatna strokovna pomoč in svetovalno delo v vrtcih, osnovnih
ter srednjih šolah
Dodatna strokovna pomoč in svetovalno delo predstavljata eni izmed najpo-
gostejših oblik pomoči v vzgojno-izobraževalnem sistemu.
Z odločbo o usmeritvi se učencu, ki je vključen v izobraževalni program s
prilagojenim izvajanjem in z dodatno strokovno pomočjo, določita obseg ter
način izvajanja te pomoči. Ti učenci prejemajo intenzivno podporo, za kate-
ro se v sodelovanju z učitelji pripravijo in izvajajo individualizirani programi.
Slednji vključujejo načrtovanje prilagoditev ter redno evalvacijo učenčevega
napredka. Pri tem strokovni delavci sodelujejo z učitelji, s starši in, kadar je
potrebno, tudi z zunanjimi institucijami (Šolska svetovalna služba OŠ Šalek, b.
l.). Odločba določa, v katero vzgojno-izobraževalno ustanovo bo otrok vklju-
čen, kateri izobraževalni program je zanj najprimernejši, kakšno in koliko do-
datne strokovne pomoči mu pripada ter katere pripomočke in prilagoditve
mora institucija zagotoviti pri vzgoji in izobraževanju. Poleg tega opredeljuje
145

