Page 126 - Meje vedenja
P. 126
Katja Vrhunc Pfeifer
Načela osnovne šole
Načela osnovnošolskega izobraževanja v Sloveniji temeljijo na vrednotah,
ki vključujejo dostopnost, enakopravnost, kakovost in vključevanje. Sloveni-
ja se zaveda, da je izobraževanje ključni dejavnik za razvoj posameznika in
družbe, kar se jasno odraža v nacionalni zakonodaji in strateških dokumentih.
Prvo načelo, ki izstopa, je dostopnost izobraževanja. V Sloveniji je osnovno-
šolsko izobraževanje obvezno za vse otroke, stare od šest do 15 let, kar zago-
tavlja enake možnosti za pridobitev osnovnega znanja in veščin (Klemenčič
idr., 19). Dostopnost je dodatno podprta z ukrepi, ki vključujejo otroke iz
ranljivih skupin, kar je bistvenega pomena za doseganje enakopravnosti v
izobraževalnem sistemu (Jeznik, 3).
Kakovost izobraževanja je drugo pomembno načelo, ki ga Slovenija ne-
nehno razvija preko standardov in kazalnikov, namenjenih izboljšanju učnih
procesov in rezultatov. Ključno vlogo pri zagotavljanju kakovosti imajo uči-
telji, saj njihova strokovna usposobljenost in podpora učencem neposredno
vplivata na učinkovitost sistema. Raziskave kažejo, da so učitelji, ki delajo z
učenci s posebnimi potrebami, pogosto pod večjim stresom, kar lahko vpliva
na kakovost njihovega dela (Košir idr., 14). Zato je pomembno, da se jim za-
gotovi ustrezno podporo in dodatno usposabljanje, kar pripomore k splošni
kakovosti izobraževanja.
Tretje načelo je vključevanje, ki se uresničuje skozi ustvarjanje inkluzivnih
učnih okolij. Slovenski izobraževalni sistem si prizadeva vključevati učence s
posebnimi potrebami v redne razrede, kar zahteva prilagoditve učnih načr-
tov, metod in okolja (Jeznik, 3). To vključevanje je podprto z zakonodajo,
ki zagotavlja pravice vsem učencem, ne glede na njihove posebne potrebe.
Inkluzivna naravnanost slovenskega osnovnošolskega sistema se odraža tudi
v spodbujanju državljanske vzgoje. Šole učencem zagotavljajo znanja in veš-
čine, potrebne za aktivno sodelovanje v demokratični družbi. To vključuje
razvijanje kritičnega mišljenja, spodbujanje odgovornosti in spoznavanje na-
čel aktivnega državljanstva (Klemenčič idr., 19).
Načela osnovnošolskega izobraževanja v Sloveniji tako temeljijo na ce-
lostnem pristopu, ki združuje dostopnost, kakovost, vključevanje in držav-
ljansko vzgojo. S tem otrokom omogočajo pridobivanje znanj, veščin in
vrednot, potrebnih za uspešno življenje v sodobni družbi, kar je podprto z
zakonodajo, raziskavami in usmeritvami izobraževalnih politik.
Predstavljamo še načela razširjenega programa osnovne šole (Zavod
Repub like Slovenije za šolstvo, 3b):
1. Odprtost in fleksibilnost:
16

