Page 126 - Meje vedenja
P. 126

Katja Vrhunc Pfeifer

                  Načela osnovne šole
                  Načela osnovnošolskega izobraževanja v Sloveniji temeljijo na vrednotah,
                  ki vključujejo dostopnost, enakopravnost, kakovost in vključevanje. Sloveni-
                  ja se zaveda, da je izobraževanje ključni dejavnik za razvoj posameznika in
                  družbe, kar se jasno odraža v nacionalni zakonodaji in strateških dokumentih.
                  Prvo načelo, ki izstopa, je dostopnost izobraževanja. V Sloveniji je osnovno-
                  šolsko izobraževanje obvezno za vse otroke, stare od šest do 15 let, kar zago-
                  tavlja enake možnosti za pridobitev osnovnega znanja in veščin (Klemenčič
                  idr., 19). Dostopnost je dodatno podprta z ukrepi, ki vključujejo otroke iz
                  ranljivih skupin, kar je bistvenega pomena za doseganje enakopravnosti v
                  izobraževalnem sistemu (Jeznik, 3).
                    Kakovost izobraževanja je drugo pomembno načelo, ki ga Slovenija ne-
                  nehno razvija preko standardov in kazalnikov, namenjenih izboljšanju učnih
                  procesov in rezultatov. Ključno vlogo pri zagotavljanju kakovosti imajo uči-
                  telji, saj njihova strokovna usposobljenost in podpora učencem neposredno
                  vplivata na učinkovitost sistema. Raziskave kažejo, da so učitelji, ki delajo z
                  učenci s posebnimi potrebami, pogosto pod večjim stresom, kar lahko vpliva
                  na kakovost njihovega dela (Košir idr., 14). Zato je pomembno, da se jim za-
                  gotovi ustrezno podporo in dodatno usposabljanje, kar pripomore k splošni
                  kakovosti izobraževanja.
                    Tretje načelo je vključevanje, ki se uresničuje skozi ustvarjanje inkluzivnih
                  učnih okolij. Slovenski izobraževalni sistem si prizadeva vključevati učence s
                  posebnimi potrebami v redne razrede, kar zahteva prilagoditve učnih načr-
                  tov, metod in okolja (Jeznik, 3). To vključevanje je podprto z zakonodajo,
                  ki zagotavlja pravice vsem učencem, ne glede na njihove posebne potrebe.
                  Inkluzivna naravnanost slovenskega osnovnošolskega sistema se odraža tudi
                  v spodbujanju državljanske vzgoje. Šole učencem zagotavljajo znanja in veš-
                  čine, potrebne za aktivno sodelovanje v demokratični družbi. To vključuje
                  razvijanje kritičnega mišljenja, spodbujanje odgovornosti in spoznavanje na-
                  čel aktivnega državljanstva (Klemenčič idr., 19).
                    Načela osnovnošolskega izobraževanja v Sloveniji tako temeljijo na ce-
                  lostnem pristopu, ki združuje dostopnost, kakovost, vključevanje in držav-
                  ljansko vzgojo. S tem otrokom omogočajo pridobivanje znanj, veščin in
                  vrednot, potrebnih za uspešno življenje v sodobni družbi, kar je podprto z
                  zakonodajo, raziskavami in usmeritvami izobraževalnih politik.
                    Predstavljamo še načela razširjenega programa osnovne šole (Zavod
                  Repub like Slovenije za šolstvo, 3b):

                    1.  Odprtost in fleksibilnost:


                  16
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131