Page 123 - Meje vedenja
P. 123

Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore

                   − Zakon o socialnem varstvu (ZSV) (7, s spremembami; prvič sprejet
                  199):
                  ZSV omogoča različne oblike podpore družinam in otrokom. Zakon
                  opredeljuje, kako se lahko otrokom in njihovim družinam zagotovi pot-
                  rebna pomoč, vključno z vključitvijo v programe, ki podpirajo socialno
                  vključevanje in obvladovanje vedenjskih težav.

                   − Zakona, ki urejata področje zdravstva (Zakon o zdravstvenem varstvu
                  in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ) (6, s spremembami, prvič
                  sprejet 199), Zakon o duševnem zdravju (ZDZdr) (8)):
                  Ta zakona zagotavljata dostop do strokovne pomoči, kot so obravnave
                  psihologov, psihiatrov in drugih strokovnjakov za otroke z motnjami v
                  čustvovanju ter vedenju. Tako lahko otroci, ki se soočajo s temi težava-
                  mi, prejmejo potrebno zdravstveno obravnavo.
               Skupaj z zakonodajo slovenski predšolski programi vključujejo tudi različ-
             ne strokovne pristope, ki omogočajo boljše razumevanje ter obvladovanje
             čustvenih in vedenjskih motenj pri otrocih ter zagotavljajo ustrezno podporo
             za njihovo vključevanje v vzgojno-izobraževalni proces.
               Za zaključek poglavja o vrtcih želimo izpostaviti še pomen vloge vzgojite-
             lja, ki je v otrokovem razvoju izjemno pomembna, saj vzgojitelj ni le učitelj,
             temveč tudi mentor, vzor in čustvena opora. Njegova prisotnost in delovanje
             vplivata na otrokovo samozavest, socialni razvoj ter intelektualne in čustvene
             sposobnosti. Vzgojitelj ustvarja okolje, kjer se otroci počutijo varne in spreje-
             te, in predstavlja pomemben vidik pri soustvarjanju otrokove interpretacije
             ter razumevanja vzgojno-izobraževalnega sistema.


             Osnovna šola
             Osnovnošolsko izobraževanje v Sloveniji je obvezno in traja devet let. Otroke
             se vpiše v 1. razred, ko dopolnijo šest let, z možnostjo enega leta odloga šolan-
             ja. Starši lahko izberejo med javnimi in zasebnimi šolami ter izobraževanjem
             na domu. Obveznost šolanja se konča z uspešnim zaključkom 9. razreda.
             Javne osnovne šole zagotavljajo dostopnost izobraževanja vsem otrokom,
             saj se šole ustanovijo v šolskih okoliših, kjer so starši dolžni vpisati otroka.
             Za učence, ki živijo več kot 4 km od šole, je zagotovljen brezplačen prevoz.
             Šole so brezplačne, vključujejo učbeniške sklade in zagotavljajo dodatne de-
             javnosti, kot sta jutranje varstvo in podaljšano bivanje. Šolsko leto traja od
             1. septembra do 31. avgusta, z različnimi počitnicami in prostimi dnevi. Pouk
             poteka od ponedeljka do petka, največja tedenska obremenitev je zakonsko


                                                                            13
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128