Page 118 - Meje vedenja
P. 118

Katja Vrhunc Pfeifer

                  njem. Takšne politike bi morale temeljiti na sistematičnem pristopu, ki vklju-
                  čuje sodelovanje različnih strokovnjakov in institucij. Pomembno je tudi ok-
                  repiti usposabljanje strokovnjakov, ki so vključeni v delo z otroki, pri čemer bi
                  bilo treba poseben poudarek nameniti tehnikam, kot sta analiza vedenja in
                  pozitivna podpora vedenju. S tem bi strokovnjaki pridobili dodatna znanja in
                  orodja za učinkovitejše prepoznavanje ter obravnavo čustvenih in vedenjskih
                  težav. Prav tako je nujno razširiti dostop do intervencijskih programov, ki te-
                  meljijo na dokazih in so se izkazali za uspešne. Med takšne programe spadata
                  npr. Incredible Years in First Steps to Success, ki ponujata strukturirane ter pre-
                  verjene pristope k obravnavi otrok z vedenjskimi in čustvenimi težavami. Z
                  uvedbo teh programov na širši ravni bi sistem postal učinkovitejši, otrokom in
                  njihovim družinam pa bi bila zagotovljena pravočasna in kakovostna pomoč.

                  Vzgojno-izobraževalne institucije
                  Slovenski šolski sistem je razdeljen na tri ravni: primarno, sekundarno in ter-
                  ciarno izobraževanje. Primarno izobraževanje zajema predšolsko vzgojo,
                  osnovno šolo ter glasbeno in prilagojeno izobraževanje za otroke s posebni-
                  mi potrebami. Sekundarna raven vključuje različne programe, ki pripravljajo
                  učence na nadaljnje šolanje ali poklic, medtem ko terciarno izobraževanje po-
                  teka na višjih strokovnih šolah, fakultetah, akademijah in drugih visokošolskih
                  ustanovah. Sistem omogoča tudi dodatno izobraževanje odraslih in podporo
                  osebam s posebnimi potrebami. Kvalifikacije, pridobljene v tem okviru, so raz-
                  vrščene glede na Slovensko ogrodje kvalifikacij, kar zagotavlja preglednost in
                  kakovost izobraževanja (Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, 3a).
                    V nadaljevanju predstavljamo primarno izobraževanje, kjer bomo podrob-
                  neje opisali predšolsko vzgojo in osnovno šolo.  V sklopu sekundarnega
                  izo braževanja bomo opisali gimnazije in srednje šole. Poleg osnovnih in-
                  formacijah o institucijah11 slovenskega vzgojno-izobraževalnega sistema in
                  normativni ureditvi bomo pozornost namenili tudi zakonski podlagi ureditve
                  področja čustvenih in vedenjskih težav/motenj ter delu z omenjeno proble-
                  matiko. Lastno poglavje pa predstavlja Zavod Republike Slovenije za šolstvo,
                  ki je pristojen za področje usmerjanja otrok s posebnimi potrebami.

                  Predšolska vzgoja; splošno o vrtcih
                  Vrtec predstavlja prvi stik otroka z vzgojno-izobraževalnim sistemom. Ima
                  ključno vlogo v otrokovem razvoju, saj ponuja spodbudno okolje, kjer otroci


                11 Glede na potrebe raziskave smo se osredotočali na vrtce, osnovne šole, srednje šole/gimnazije
                  ter strokovne centre (opisani v samostojnem poglavju).


                  118
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123