Page 118 - Meje vedenja
P. 118
Katja Vrhunc Pfeifer
njem. Takšne politike bi morale temeljiti na sistematičnem pristopu, ki vklju-
čuje sodelovanje različnih strokovnjakov in institucij. Pomembno je tudi ok-
repiti usposabljanje strokovnjakov, ki so vključeni v delo z otroki, pri čemer bi
bilo treba poseben poudarek nameniti tehnikam, kot sta analiza vedenja in
pozitivna podpora vedenju. S tem bi strokovnjaki pridobili dodatna znanja in
orodja za učinkovitejše prepoznavanje ter obravnavo čustvenih in vedenjskih
težav. Prav tako je nujno razširiti dostop do intervencijskih programov, ki te-
meljijo na dokazih in so se izkazali za uspešne. Med takšne programe spadata
npr. Incredible Years in First Steps to Success, ki ponujata strukturirane ter pre-
verjene pristope k obravnavi otrok z vedenjskimi in čustvenimi težavami. Z
uvedbo teh programov na širši ravni bi sistem postal učinkovitejši, otrokom in
njihovim družinam pa bi bila zagotovljena pravočasna in kakovostna pomoč.
Vzgojno-izobraževalne institucije
Slovenski šolski sistem je razdeljen na tri ravni: primarno, sekundarno in ter-
ciarno izobraževanje. Primarno izobraževanje zajema predšolsko vzgojo,
osnovno šolo ter glasbeno in prilagojeno izobraževanje za otroke s posebni-
mi potrebami. Sekundarna raven vključuje različne programe, ki pripravljajo
učence na nadaljnje šolanje ali poklic, medtem ko terciarno izobraževanje po-
teka na višjih strokovnih šolah, fakultetah, akademijah in drugih visokošolskih
ustanovah. Sistem omogoča tudi dodatno izobraževanje odraslih in podporo
osebam s posebnimi potrebami. Kvalifikacije, pridobljene v tem okviru, so raz-
vrščene glede na Slovensko ogrodje kvalifikacij, kar zagotavlja preglednost in
kakovost izobraževanja (Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, 3a).
V nadaljevanju predstavljamo primarno izobraževanje, kjer bomo podrob-
neje opisali predšolsko vzgojo in osnovno šolo. V sklopu sekundarnega
izo braževanja bomo opisali gimnazije in srednje šole. Poleg osnovnih in-
formacijah o institucijah11 slovenskega vzgojno-izobraževalnega sistema in
normativni ureditvi bomo pozornost namenili tudi zakonski podlagi ureditve
področja čustvenih in vedenjskih težav/motenj ter delu z omenjeno proble-
matiko. Lastno poglavje pa predstavlja Zavod Republike Slovenije za šolstvo,
ki je pristojen za področje usmerjanja otrok s posebnimi potrebami.
Predšolska vzgoja; splošno o vrtcih
Vrtec predstavlja prvi stik otroka z vzgojno-izobraževalnim sistemom. Ima
ključno vlogo v otrokovem razvoju, saj ponuja spodbudno okolje, kjer otroci
11 Glede na potrebe raziskave smo se osredotočali na vrtce, osnovne šole, srednje šole/gimnazije
ter strokovne centre (opisani v samostojnem poglavju).
118

