Page 119 - Meje vedenja
P. 119

Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore

             pridobivajo pomembne življenjske veščine. Tu se srečajo z vrstniki in se nauči-
             jo sodelovati, deliti in se prilagajati različnim situacijam. Skozi igro spoznavajo
             svet okoli sebe, gradijo samozavest in razvijajo empatijo. Vzporedno pridobi-
             vajo osnovne spretnosti, ki so pomembne za nadaljnje šolanje, kot so osnov-
             ne jezikovne, logične in gibalne. Vrtec otrokom pomaga tudi pri razumevanju
             rutine in prilagajanju strukturiranemu dnevu, kar je dragoceno pri prehodu v
             šolsko okolje. Poleg tega spodbuja njihovo ustvarjalnost, kritično razmišljanje
             in sposobnost reševanja težav. Fizični razvoj je enako pomemben, saj otroci
             skozi igro krepijo svoje telo in razvijajo tako grobo- kot finomotorične spret-
             nosti. Institucija ni pomembna le za otroke, temveč tudi za starše. Ponuja jim
             priložnost, da združijo delo in družinske obveznosti, hkrati pa jim nudi pod-
             poro pri vzgoji. Celostni pomen vrtca se odraža v tem, da otrokom omogoča
             varen, spodbuden in prijazen začetek na poti osebnega, socialnega ter inte-
             lektualnega razvoja, kar je temelj za njihovo prihodnje življenje.
               Upravičenost do vključitve v vrtec je univerzalna za vse predšolske otroke,
             starši pa odločajo o času in izbiri vrtca. Glavni pogoj za vpis je otrokova sta-
             rost: vrtec lahko sprejme otroka od dopolnjenih 11 mesecev starosti, ko starši
             ne uveljavljajo več polnega starševskega dopusta. Ob vpisu je treba predlo-
             žiti tudi potrdilo pediatra o otrokovem zdravju. Vpis je možen kadar koli do
             otrokovega šestega leta oz. do vstopa v šolo. Starši lahko izbirajo med javnimi
             in zasebnimi vrtci v kateri koli občini, čeprav otroci praviloma obiskujejo vrtec
             v okolju svojega prebivališča. Vrtci vsako leto spomladi organizirajo javni vpis
             novincev za naslednje šolsko leto, v primeru presežka prijav pa o sprejemu
             odloča komisija, ki upošteva merila, kot so starost, ogroženost družine in stal-
             no prebivališče. Otroci s posebnimi potrebami in tisti iz socialno ogroženih
             družin imajo prednost. Oddelki v vrtcu so prilagojeni starostnim obdobjem
             in so razdeljeni na prvo obdobje (11 mesecev do tri leta) in drugo obdobje (tri
             do šest let). Normativi določajo največje število otrok na odraslega (sedem
             v prvem obdobju, 11 ali 1 v drugem), pri čemer so lahko oddelki homogeni,
             heterogeni ali kombinirani. Število otrok v oddelku se razlikuje glede na sta-
             rost in tip oddelka, v posebnih okoliščinah pa lahko občina dovoljuje poveča-
             nje oddelkov. Vrtec organizira dnevne in poldnevne programe, ki vključujejo
             vzgojo, varstvo in prehrano, krajši programi pa so brezplačni in namenjeni ot-
             rokom, ki še niso bili vključeni v vrtec. Dnevni program traja od šest do devet
             ur, vrtci pa so večinoma odprti od zgodnjega jutra do popoldneva, lahko tudi
             do večera. Vzgojno delo v oddelku izvajata vzgojitelj in pomočnik vzgojitelja.
             Sočasno prisotnost določajo programi (npr. šest ur za prvo starostno obdob-
             je), skupaj pa skrbita za fleksibilno izvajanje dnevnih aktivnosti v igralnici in
             na prostem ter prehrano in nego otrok (Evropska komisija, 4).


                                                                            119
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124