Page 120 - Meje vedenja
P. 120
Katja Vrhunc Pfeifer
Cilji, načela in metode dela v vrtcu
Cilji predšolske vzgoje vključujejo razvijanje socialnih in čustvenih spret-
nosti, radovednosti, ustvarjalnosti, jezikovnih veščin, fizičnega razvoja, sa-
mostojnosti pri higienskih navadah in skrbi za zdravje. Pomembni so razvoj
čustvene in socialne kompetence, spodbujanje umetniškega izražanja ter
razumevanje družbenih in naravnih okvirov. Načela predšolske vzgoje se
osredotočajo na demokratičnost, pluralizem, enake možnosti, spoštovanje
zasebnosti in pravice do izbire. Poudarek je na strokovni avtonomiji in odgo-
vornosti zaposlenih ter sodelovanju s starši in z lokalnim okoljem. Kurikulum
zajema področja gibanja, jezika, narave, družbe, umetnosti in matematike.
Prilagojen je otrokom od enega do šestega leta, pri čemer strokovni delavci
sami izbirajo vsebine in metode za uresničevanje ciljev. Splošni cilji vključuje-
jo spoznavanje gibalnih sposobnosti, razvoj jezikovnih in umetniških veščin
ter razumevanje družbenih in naravnih pojavov (Strokovni svet Republike
Slovenije za splošno izobraževanje, 1999). Vzgojitelji pri delu sledijo načelom
razvojnega pristopa, individualizaciji ter upoštevanju otrokovih interesov in
značilnosti. Kurikulum ne predpisuje metodologije, temveč poudarja igro kot
naraven način učenja in socialnega povezovanja. Obogatitvene dejavnosti,
kot so obiski kulturnih ustanov ali športne dejavnosti, so pogosto brezplač-
ne in omogočajo dodatno vključevanje v skupinsko življenje. Otrokovi do-
sežki se ne ocenjujejo formalno; vzgojitelji spremljajo razvoj in pridobivajo
vpogled v njegovo učenje skozi opazovanje. Beleženje otrokovih dosežkov je
prilagodljivo, pri čemer vsaka institucija določi lasten način dokumentiranja.
Posebna pozornost je namenjena otrokom s posebnimi potrebami, za katere
vrtec vodi tudi osebno mapo. Sodelovanje med vrtcem in osnovno šolo je
pomemben del slovenskega izobraževalnega sistema. To vključuje vertikalno
povezanost programov in timsko načrtovanje. Prehod je organiziran tako, da
otroci postopoma spoznavajo novo okolje in osebe. Za tiste, pri katerih starši
ali zdravstvena služba predlagajo odlog šolanja, komisija oceni pripravljenost
na šolo (Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za šol-
stvo, 4).
Dokumenti, ki usmerjajo delovanje vrtcev
Zakon o vrtcih (ZVrt) (5, s spremembami, prvič sprejet 1996) določa cilje
predšolske vzgoje, ki jih podrobneje opredeljuje Kurikulum za vrtce, sprejet
leta 1999. Kurikulum, ki ga je oblikoval Strokovni svet Republike Slovenije za
splošno izobraževanje, vključuje načela, globalne cilje ter cilje za posamezna
področja dejavnosti, pri čemer je primarno zasnovan za dnevne programe,
vendar je uporaben tudi pri drugih oblikah programov.
1

