Page 115 - Meje vedenja
P. 115
Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore
tervencij. Takšni modeli omogočajo, da otroci, ki so ogroženi zaradi čustve-
nih in vedenjskih težav/motenj, prejmejo nujno potrebne storitve oz. pomoč
za izboljšanje vedenjskih, razvojnih in izobraževalnih izidov. Tudi sami smo
mnenja, da sta za dosego pozitivnega rezultata pri posamezniku oz. njego-
vega napredka bistvenega pomena medresorsko sodelovanje in dobra po-
vezanost institucij, ki sodelujejo v dobrobit otroka. Na tem področju imamo
v Sloveniji še precej prostora za napredek, kar se bo podrobneje pokazalo v
empiričnem delu.
Pri delu z otroki in mladostniki s čustvenimi in vedenjskimi motnjami so
učinkovite različne intervencije, ki temeljijo na celostnem pristopu, vključuje-
jo sodelovanje med strokovnjaki in družinami (Forness idr., 1998) ter so prila-
gojene posameznim potrebam otroka. Tukaj je pregled nekaterih učinkovitih
intervencij, ki se uporabljajo pri delu z otroki in mladostniki s čustvenimi in
vedenjskimi težavami oz. motnjami:
Pri delu z otroki s čustvenimi in vedenjskimi motnjami je kognitivno-ve-
denjska terapija10 ena najpogosteje uporabljenih metod. Osredotoča se na
prepoznavanje in spreminjanje negativnih vzorcev mišljenja ter razvijanje
pozitivnega vedenja. S pomočjo tega pristopa se otroci naučijo strategij za
uravnavanje svojih čustev, reševanje problemov in izboljšanje socialnih veš-
čin, kar se izkaže kot izredno učinkovito pri obvladovanju anksioznosti, dep-
resije in vedenjskih težav (Krajnčan in Vrhunc Pfeifer, 1).
Terapevtska igra je še en koristen pristop, ki uporablja igro kot sredstvo za
izražanje čustev in razreševanje konfliktov. Ta metoda je posebej primerna za
mlajše otroke, ki se težje izražajo z besedami, saj jim omogoča razvijanje ču-
stvene pismenosti in boljšega nadzora nad lastnimi čustvi. Terapevtska igra
ima ključno vlogo v terapevtskem procesu, saj otroku omogoča, da skozi igri-
ve in sproščene aktivnosti izrazi svoje notranje izkušnje in stiske. Kot navaja
Tatjana Rožič (5), se terapevtska igra opira na relacijske vzorce, ki izhajajo
iz pacientove primarne družine. Terapevt s svojo obravnavo in odzivanjem na
vzajemna čustva v terapevtskem odnosu spodbuja pacientovo notranjo pre-
obrazbo ter odpira nove priložnosti za spremembe v njegovem družinskem
okolju.
Družinska terapija se osredotoča na izboljšanje družinske dinamike, ki
lahko prispeva k otrokovim težavam. Pomaga pri krepitvi odnosov med dru-
žinskimi člani in izboljšanju komunikacije ter podpira starše pri učenju učin-
kovitejših načinov vzgoje in obvladovanja otrokovega vedenja. Ta pristop je
10 Za izvajanje kognitivno-vedenjske terapije so potrebni dodatna izobraževanja in specifične
kompetence.
115

