Page 115 - Meje vedenja
P. 115

Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore

             tervencij. Takšni modeli omogočajo, da otroci, ki so ogroženi zaradi čustve-
             nih in vedenjskih težav/motenj, prejmejo nujno potrebne storitve oz. pomoč
             za izboljšanje vedenjskih, razvojnih in izobraževalnih izidov. Tudi sami smo
             mnenja, da sta za dosego pozitivnega rezultata pri posamezniku oz. njego-
             vega napredka bistvenega pomena medresorsko sodelovanje in dobra po-
             vezanost institucij, ki sodelujejo v dobrobit otroka. Na tem področju imamo
             v Sloveniji še precej prostora za napredek, kar se bo podrobneje pokazalo v
             empiričnem delu.
               Pri delu z otroki in mladostniki s čustvenimi in vedenjskimi motnjami so
             učinkovite različne intervencije, ki temeljijo na celostnem pristopu, vključuje-
             jo sodelovanje med strokovnjaki in družinami (Forness idr., 1998) ter so prila-
             gojene posameznim potrebam otroka. Tukaj je pregled nekaterih učinkovitih
             intervencij, ki se uporabljajo pri delu z otroki in mladostniki s čustvenimi in
             vedenjskimi težavami oz. motnjami:
               Pri delu z otroki s čustvenimi in vedenjskimi motnjami je kognitivno-ve-
             denjska terapija10 ena najpogosteje uporabljenih metod. Osredotoča se na
             prepoznavanje in spreminjanje negativnih vzorcev mišljenja ter razvijanje
             pozitivnega vedenja. S pomočjo tega pristopa se otroci naučijo strategij za
             uravnavanje svojih čustev, reševanje problemov in izboljšanje socialnih veš-
             čin, kar se izkaže kot izredno učinkovito pri obvladovanju anksioznosti, dep-
             resije in vedenjskih težav (Krajnčan in Vrhunc Pfeifer, 1).
               Terapevtska igra je še en koristen pristop, ki uporablja igro kot sredstvo za
             izražanje čustev in razreševanje konfliktov. Ta metoda je posebej primerna za
             mlajše otroke, ki se težje izražajo z besedami, saj jim omogoča razvijanje ču-
             stvene pismenosti in boljšega nadzora nad lastnimi čustvi. Terapevtska igra
             ima ključno vlogo v terapevtskem procesu, saj otroku omogoča, da skozi igri-
             ve in sproščene aktivnosti izrazi svoje notranje izkušnje in stiske. Kot navaja
             Tatjana Rožič (5), se terapevtska igra opira na relacijske vzorce, ki izhajajo
             iz pacientove primarne družine. Terapevt s svojo obravnavo in odzivanjem na
             vzajemna čustva v terapevtskem odnosu spodbuja pacientovo notranjo pre-
             obrazbo ter odpira nove priložnosti za spremembe v njegovem družinskem
             okolju.
               Družinska  terapija se  osredotoča na izboljšanje  družinske dinamike, ki
             lahko prispeva k otrokovim težavam. Pomaga pri krepitvi odnosov med dru-
             žinskimi člani in izboljšanju komunikacije ter podpira starše pri učenju učin-
             kovitejših načinov vzgoje in obvladovanja otrokovega vedenja. Ta pristop je


           10 Za izvajanje kognitivno-vedenjske terapije so potrebni dodatna izobraževanja in specifične
             kompetence.


                                                                            115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120