Page 117 - Meje vedenja
P. 117

Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore

             šuje njihovo splošno počutje (Rutar, ; Zadnik in Smrekar, ; Javornik
             in Jurenev, 1).
               Pomembno je tudi, da starši pridobijo ustrezno podporo in usposabljanje.
             Raziskave potrjujejo, da je sodelovanje staršev pri obravnavi otrok s čustve-
             nimi in vedenjskimi motnjami izjemnega pomena (Gajšek in Derganc, 19;
             Šajn, ). Staršem je treba zagotoviti jasne informacije o naravi otrokovih
             težav in razpoložljivih oblikah pomoči ter nuditi strokovno terapevtsko pod-
             poro, kadar je ta potrebna (Gajšek in Derganc, 19). Redna komunikacija
             med vrtcem/šolo, drugimi strokovnimi delavci in starši je ključna. Pomembno
             je, da starši prejemajo povratne informacije o otrokovem napredku in da so
             vključeni v načrtovanje in izvedbo obravnave (Marovič, ). Njihova aktivna
             vloga v procesu podpore otroku bistveno pripomore k uspešnosti interven-
             cij. Programi, namenjeni krepitvi starševskih kompetenc, so se izkazali za zelo
             učinkovite pri izboljšanju otrokovega vedenja in delovanja družine kot celote
             (Grmek in Lipič, 3). Skozi takšne programe starši pridobijo spretnosti za
             uporabo učinkovitih vzgojnih strategij, izboljšanje komunikacije in obvla-
             dovanje konfliktov (Grmek in Lipič, 3). Hkrati je pomembno, da prejmejo
             čust veno podporo in usmeritve za spoprijemanje s stresom in z izzivi, poveza-
             nimi z vzgojo otroka s posebnimi potrebami. To lahko vključuje individualno
             ali skupinsko terapijo, starševske delavnice, podporne skupine in druge ob-
             like pomoči (Gajšek in Derganc, 19; Kodrič, ). Pomembno je tudi tesno
             sodelovanje šole in strokovnih delavcev s starši pri prilagajanju učnega okolja
             in vzgojnih pristopov, ki ustrezajo specifičnim potrebam otroka. Skupno na-
             črtovanje in izvajanje teh prilagoditev ima lahko ključno vlogo pri otroko-
             vem napredku (Šilc in Krajnc, ). Celovita in usklajena podpora staršem, ki
             vključuje informiranje, terapevtsko pomoč, krepitev starševskih kompetenc
             ter sodelovanje s šolo, se je izkazala kot temeljna za uspešno obravnavo otrok
             s čustvenimi in vedenjskimi motnjami (Čermak in Umek, 1).
               Na koncu pa je bistvenega pomena celosten pristop, ki po potrebi vklju-
             čuje sodelovanje socialnih pedagogov, psihologov, specialnih pedagogov,
             socialnih delavcev in drugih strokovnjakov. Ta pristop upošteva otrokove bi-
             ološke, psihološke in socialne potrebe ter zagotavlja prilagojeno in celovito
             obravnavo. Uspeh intervencij je največji, kadar so prilagojene posameznemu
             otroku in vključujejo sodelovanje družine, vrtca/šole ter drugih pomembnih
             oseb v njegovem življenju, vsekakor pa je potrebno tudi sodelovanje med
             strokami.
               Za izboljšanje sistema na področju detekcije in identifikacije čustvenih in
             vedenjskih težav ter motenj pri otrocih je ključno razviti celovite in usklajene
             politike, ki bi omogočale proaktivno prepoznavanje otrok z visokim tvega-


                                                                            117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122