Page 114 - Meje vedenja
P. 114

Katja Vrhunc Pfeifer

                  specifičnih težav, npr. depresije, anksioznosti ali hiperaktivnosti. Diagnostični
                  priročniki, kot sta DSM-58 ali Mednarodna klasifikacija bolezni 11 (ICD-11),9 za-
                  gotavljajo okvir za razvrščanje simptomov in določanje diagnoz na podlagi
                  pogostosti ter vpliva težav na vsakodnevno delovanje. V procesu analize in
                  interpretacije zbranih podatkov strokovnjaki ocenijo, ali simptomi ustrezajo
                  kriterijem za specifične motnje, kot so anksiozne motnje, depresija, ADHD,
                  avtizem ali vedenjske motnje. Pri tem se opravi tudi diferencialna diagnosti-
                  ka za izključitev drugih možnih vzrokov, npr. telesnih bolezni ali nevroloških
                  motenj. Zaključna faza diagnostike vključuje oblikovanje diagnoze in načrto-
                  vanje intervencij. Načrt obravnave je prilagojen posameznikovim potrebam
                  in lahko vključuje terapije, intervencijske programe ali podporne strategije.
                  Pomembno je, da proces diagnostike ni zgolj klinično orodje, temveč ima tudi
                  širši družbeni pomen, saj zmanjšuje stigmo in krepi razumevanje težav v dru-
                  žini, šoli in skupnosti. Diagnostika čustvenih in vedenjskih težav igra ključno
                  vlogo pri zgodnjem prepoznavanju težav, kar omogoča pravočasno ukrepanje
                  in boljše dolgoročne izide (Razpotnik, 4; Planjšek, 4; Uhlendorff in Ko-
                  bolt, 1999; Martinjak, 4). Pravilna diagnoza zagotavlja globlje razumevanje
                  osnovnega problema, omogoča načrtovanje ustreznih intervencij ter vklju-
                  čuje okolico posameznika v proces podpore. Na ta način postane diagnostika
                  temeljni del sistematične skrbi za duševno zdravje in dobrobit posameznikov.


                  Načrtovanje ustreznih intervencij
                  Načrtovanje ustreznih intervencij predstavlja najpomembnejši korak
                  diagnos tičnega procesa, ki vključuje detekcijo, identifikacijo ter kot sklepno
                  dejanje ustrezno intervencijo. Forness idr. (1998) so predlagali večstopenjski
                  model, ki povezuje različne institucije za vzpostavitev celovitega sistema in-

                 8  DSM-5 (American Psychiatric Association,  13) je 5. izdaja Diagnostičnega in statističnega
                  priročnika duševnih motenj, ki ga izdaja Ameriško psihiatrično združenje. Priročnik služi kot
                  vodilni standard za prepoznavanje in diagnosticiranje duševnih motenj, saj vsebuje podrob-
                  ne kriterije za širok spekter motenj, od razvojnih težav do osebnostnih motenj. Prvič je bil
                  izdan leta 13 kot posodobitev prejšnje različice in vključuje pomembne spremembe, kot so
                  ukinitev večosne diagnostike, uvedba »novih motenj«, kot je motnja avtističnega spektra, ter
                  posodobitve kategorij za anksiozne in razpoloženjske motnje.
                 9  ICD-11 je 11. različica Mednarodne klasifikacije bolezni, ki jo je izdala Svetovna zdravstvena or-
                  ganizacija in velja kot globalni standard za kategorizacijo bolezni, poškodb in zdravstvenih
                  stanj. Sprejeta je bila leta 19 in je začela veljati januarja . Različica prinaša posodobljene
                  medicinske informacije, zasnovana je za digitalno uporabo in vključuje več kot 55. kod za
                  podrobno dokumentacijo zdravstvenih stanj. Poseben poudarek je na izboljšani klasifikaciji
                  duševnih motenj, z vključitvijo novih kategorij, kot so motnje zaradi igranja videoiger, ter po-
                  sodobljenih klasifikacijah za avtizem in spolno identiteto. ICD-11 omogoča natančnejše spre-
                  mljanje epidemioloških trendov, načrtovanje zdravstvenih storitev in boljšo podporo raziska-
                  vam ter klinični praksi (World Health Organization, 19).


                  114
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119