Page 113 - Meje vedenja
P. 113

Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore

                   − PCL:YV (Psychopathy Checklist: Youth Version),
                   − Static-99,
                   − MAYSI (Massachusetts Youth Screening Instrument).
               V Sloveniji pa se v te namene najpogosteje prakticirajo ASEBA, vprašalnik
             za oceno osebnosti PAI, MMPI-A ter Rorschachov diagnostični preizkus. Ven-
             dar opozarjamo, da je uporaba testov odvisna od posameznikovih težav in
             odkrivanja vzrokov, ki se razlikujejo od primera do primera.
               Po začetnem obširnem opazovanju in uporabi ustreznih metod ter tehnik
             je potrebna obsežna ocena, ki določi specifične vedenjske in razvojne moči
             ter šibkosti otrok. Formalna diagnoza morda ni potrebna, če obstaja celovit
             sistem za identifikacijo otrok s čustvenimi in vedenjskimi težavami/motnja-
             mi že v zgodnjih fazah. Takšen sistem omogoča tudi učinkovite intervencije
             za obravnavo vedenjskih in razvojnih težav. V primeru postavljenih uradnih
             diagnoz oz. zaznanih težav je potreba diagnostika, ki jo bomo predstavili v
             nadaljevanju.

             Diagnostika čustvenih in vedenjskih motenj
             Diagnostika čustvenih in vedenjskih težav ter motenj je celovit proces, kate-
             rega namen je prepoznavanje, ocenjevanje in razvrščanje težav, ki vplivajo
             na čustva, vedenje in splošno duševno zdravje posameznika. Torej lahko v
             sam proces diagnostike vključimo tudi že prej omenjeno detekcijo ter iden-
             tifikacijo; vsi pojmi skupaj se namreč prepletajo in jih med sabo težko strogo
             ločimo. Cilj je razumeti naravo in obseg težav, prepoznati morebitne vzroke
             ter oblikovati ustrezen načrt za pomoč, podporo ali po potrebi zdravljenje.
             Proces diagnostike vključuje različne metode in orodja, ki omogočajo prido-
             bitev poglobljenih vpogledov v posameznikovo čustveno in vedenjsko stan-
             je (Kobolt in Rapuš-Pavel, 4; Koller-Trbović, 1996; Martinjak, 4).
               Diagnostika se prične s prepoznavanjem težav, kjer strokovnjaki ugotav-
             ljajo, ali posameznik kaže znake, kot so dolgotrajna žalost, tesnoba, impul-
             zivnost, agresivnost, socialni umik ali težave pri uravnavanju čustev. Sledi
             zbiranje informacij iz različnih virov, kar vključuje intervjuje z osebo, njenimi
             skrbniki ali drugimi pomembnimi akterji, opazovanje vedenja, uporabo vpra-
             šalnikov in standardiziranih ocenjevalnih lestvic ter analizo zgodovine težav.
             Pri tem se upoštevajo sprožilci, trajanje in dinamika težav. V omenjeno fazo
             tako uvrščamo že prej podrobno predstavljeni detekcijo in indentifikacijo.
               Pomemben del diagnostike je uporaba različnih diagnostičnih orodij, kot
             so klinični intervjuji, psihološki testi ter standardizirane lestvice7 za merjenje

            7  Že predstavljeni v razdelku o detekciji in identifikaciji.


                                                                            113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118