Page 112 - Meje vedenja
P. 112

Katja Vrhunc Pfeifer

                  ne specialne in rehabilitacijske pedagoge oz. magistre profesorje specialne
                  in rehabilitacijske pedagogike (Center za psihodiagnostična sredstva, b. l.).
                    Lestvica Temperament and Atypical Behavior Scale (TABS) je standardizi-
                  rano orodje za merjenje disfunkcionalnega vedenja pri dojenčkih in majhnih
                  otrocih, starih med 11 in 71 mesecev. Namen TABS je prepoznavanje otrok z
                  netipičnim razvojem ali otrok, ki so izpostavljeni tveganju za netipičen razvoj.
                  Poleg tega podatki iz TABS omogočajo identifikacijo specifičnih področij te-
                  žav in služijo kot podlaga za načrtovanje programov zgodnje intervencije
                  (Neisworth idr., 1999).
                    TABS oceni netipično vedenje pri samoregulaciji na podlagi 55 postavk, raz-
                  deljenih na naslednja področja (Neisworth idr., 1999):

                        − temperament,
                        − pozornost,
                        − navezanost,
                        − socialno vedenje,
                        − igra,
                        − vokalno in oralno vedenje,
                        − čutila in gibanje,
                        − samostimulacija in samopoškodovanje,
                        − nevrološko vedenjsko stanje.

                    Orodje temelji na štirih psihometričnih faktorjih, ki 55 postavk razvrstijo v
                  naslednje podteste (Neisworth idr., 1999):

                        − odmaknjenost (Detached),
                        − preobčutljivost/hiperaktivnost (Hyper-sensitive/Active),
                        − premalo odzivnosti (Underreactive),
                        − disregulacija (Dysregulated).

                    TABS predstavlja uporabno orodje za zgodnje odkrivanje razvojnih in ve-
                  denjskih težav, s čimer podpira zgodnjo intervencijo in prilagoditev strate-
                  gij pomoči. Orodje ima dobro dokumentirano zanesljivost in veljavnost ter
                  vključuje prilagoditve za različne kulturne in jezikovne kontekste. Praktična
                  navodila in študije primerov strokovnjakom pomagajo pri učinkoviti uporabi
                  orodja (Neisworth idr., 1999).
                    V literaturi smo zasledili še uporabo slednjih orodji:
                        − J-SAOP (Juvenile Sex Offender Assessment Protocol),
                        − ERASOR (The Estimate of Risk of Adolescent Sexual Offence Recidi-
                       vism),


                  11
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117