Page 111 - Meje vedenja
P. 111

Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore

             ch idr., 8). Ena izmed raziskovalno zanimivih značilnosti tega sistema je
             stopnja skladnosti med informatorji, kot so mladostniki in starši. Raziskave
             kažejo nizke do zmerne stopnje skladnosti med YSR in CBCL, pri čemer na
             korelacije vplivajo starost otroka, spol, družinski konflikti, stopnja kohezije in
             organiziranosti v družini ter socioekonomski status (Chen idr., 17; Wang idr.,
             14). Boljša skladnost je opažena v kliničnih vzorcih (Achenbach in Rescorla,
             1; Rescorla idr., 17). Zanimivo je, da je do podobnih ugotovitev prišlo
             tudi v raziskavi, ki so jo izvedli Forness idr. (), kljub uporabi drugačnega
             inštrumenta.
               Pri populaciji mladih v institucionalni oskrbi CBCL-ja običajno ne izpolnju-
             jejo starši, temveč strokovni delavci. Gonnie Albrecht idr. (1) so potrdili, da
             strokovni delavci lahko enakovredno uporabljajo CBCL. Kljub temu so razis-
             kave pokazale nizke stopnje skladnosti med informatorji, predvsem na pod-
             ročjih notranjih težav (npr. anksioznost, depresija). Boljše skladnosti so bile
             opažene pri otrocih, ki so dlje časa v oskrbi, ter slabše pri tistih z nezanesljivo
             navezanostjo.
               Raziskava v Švici, ki je zajela 374 mladostnikov v starosti od deset do 18
             let, je pokazala, da je YSR pri zaznavanju psihopatoloških težav in težav pri
             psihosocialni prilagoditvi veljavnejši kot CBCL (Dölitzsch idr., 16). Glede na
             novejše podatke (Observatorio de la Infancia, 18) v Španiji živi 14.11 otrok
             in mladostnikov v institucionalni oskrbi, kar predstavlja 4 % otrok, ki so v
             zunajdružinski oskrbi (Martín idr., ).
               V Sloveniji se prav tako uporablja testiranje ASEBA, inštrumenti so prevede-
             ni tudi v slovenščino (MediCare, b. l.):

                   − C-TRF – Ocenjevalna lestvica vedenja za otroke od 18 mesecev do pet
                  let; oblika za vzgojitelja
                   − TRF – Ocenjevalna lestvica vedenja za otroke od šest do 18 let; oblika
                  za učitelja
                   − CBCL 1½-5 – Ocenjevalna lestvica vedenja za otroke od 18 mesecev do
                  pet  let; oblika za starše
                   − CBCL – Ocenjevalna lestvica vedenja za otroke od šest do 18 let; oblika
                  za starše
                   − YSR – Vprašalnik za mladostnike/-ice od 11 do 18 let

               Izvajanje, vrednotenje in interpretacija rezultatov so v Sloveniji zaradi stro-
             kovnih zahtev omejeni na posameznike z ustrezno izobrazbo, in sicer univer-
             zitetno diplomirane psihologe (po t. i. starem študijskem programu), magistre
             psihologije (po bolonjskem študijskem programu) ter univerzitetno izobraže-




                                                                            111
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116