Page 110 - Meje vedenja
P. 110
Katja Vrhunc Pfeifer
ne) vedenjske težave. Otroci so nato ocenjeni glede na odstopanja v svojih
vedenjskih vzorcih v primerjavi s svojimi sovrstniki.
V naslednji fazi vzgojitelji izpolnijo ocenjevalne lestvice, ki zajemajo tako
adaptivna kot neadaptivna vedenja. Posebna pozornost je namenjena ključ-
nim dogodkom, kot so izbruhi jeze, ter interakcijam otrok z vrstniki. Ta del
ocenjevanja omogoča natančnejši vpogled v vzorce otrokovega vedenja in
morebitne težave v socialnem okolju.
V tretji fazi v proces ocenjevanja vstopijo starši, ki izpolnijo vprašalnike, na-
menjene dopolnitvi podatkov o otrokovi zgodovini ter njegovem vedenju v
domačem okolju. Hkrati strokovnjaki opravijo neposredno opazovanje otro-
kovih socialnih interakcij in vedenja v skupini ali razredu, kar omogoča ce-
lostno razumevanje njegovega vedenja v različnih kontekstih.
Zaključna faza programa je namenjena nadaljnji podpori otrokom, ki pre-
segajo klinične prage vedenjskih težav. Ti otroci so usmerjeni v dodatne inter-
vencije ali podporne storitve, kar lahko vključuje napotitev k specialistom ali
vključitev v ciljno usmerjene programe, ki so prilagojeni njihovim specifičnim
potrebam.
Poleg tega program ESP vključuje kurikulum za spodbujanje samoodločan-
ja, ki temelji na zgodnjem opismenjevanju in socialnem učenju. S pomočjo
zgodb, pesmi in učnih centrov otroci razvijajo socialne veščine in samoza-
vedanje. V program so vključeni tudi starševski izobraževalni programi, ki
staršem pomagajo pri krepitvi enakih veščin v domačem okolju, s čimer se
zagotavlja celovita in usklajena podpora otrokovemu razvoju.6
Eden izmed najpogosteje uporabljenih instrumentov za zaznavanje pri-
merov, ki potrebujejo specialistično obravnavo pri otrocih in mladostnikih,
je dimenzionalni, večinformacijski model ASEBA (iz angl. Achenbach System
of Empirically Based Assessment) (Achenbach in Rescorla, 1). Ta model
vključuje tri teste: Child Behavior Checklist (CBCL) za starše, Youth Self-Report
(YSR) kot samoocenjevanje mladostnikov ter Teacher Report Form (TRF) za
učitelje. Avtorji modela ASEBA priporočajo, da klinična ocena otrok vključuje
večperspektivni pristop in upošteva različne kontekste otrokovega vedenja
(Achenbach, 6).
Model ASEBA je dokazal svojo uporabnost pri zaznavanju psihopatoloških
težav (Deutz idr., 16; Van Meter idr., 14; Völkl-Kernstock idr., 16) in sprem-
ljanju učinkov obravnave (Walter idr., 18). Instrument je bil uporabljen v
različnih državah in kulturah, kar omogoča primerjalne raziskave (Achenba-
6 Za prikaz programa smo se odločili,kot eno izmed možnosti strukturirane detekcije in identifi-
kacije.
11

