Page 109 - Meje vedenja
P. 109

Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore

             nalne lestvice, kot so Child Behavior Checklist (CBCL), Teacher Report Form
             (TRF) in Youth Self-Report (YSR), zagotavljajo širši vpogled v otrokovo prila-
             goditev in omogočajo primerjavo med različnimi informatorji (Wingendfe-
             ld, ).
               Raziskave kažejo, da so integrirane lestvice boljše za primerjavo rezultatov,
             saj omogočajo večjo skladnost med vsebinami in oblikami vprašalnikov. Po-
             leg tega imajo pogosto reprezentativnejše normative glede na populacijo in
             boljše psihometrične lastnosti. Različne vrste lestvic nudijo edinstvene vpo-
             glede v otrokovo vedenje in čustva, vendar nizka skladnost med informatorji
             poudarja potrebo po natančni interpretaciji podatkov in uporabi več virov
             informacij za celostno razumevanje otrokove prilagoditve.
               V nadaljevanju bomo predstavili nekaj primerov instrumentov, ki jih stro-
             kovnjaki različnih strok uporabljajo pri identifikaciji in diagnostiki čustvenih
             ter vedenjskih motenj; nekateri izmed opisanih so uporabni zgolj v predšols-
             kem obdobju, nekateri tudi kasneje. Pri tem želimo ponovno izpostaviti, da
             bi rana detekcija ter identifikacija čustvenih in vedenjskih motenj zagotovo
             pripomogla k boljši integraciji otrok v šolski prostor ter z uporabo ustreznih
             metod zmanjšali kasnejše možne težave pri prehodu v adolescenco.
               Program  Youth Development Incorporated (YDI) Head Start v Albuqu-
             erqueju v New Mexicu je pionir na področju zgodnje detekcije in preventi-
             ve čustvenih ter vedenjskih motenj. V programu uporabljajo Early Screening
             Project (ESP). ESP je orodje, razvito za zgodnje odkrivanje čustvenih in ve-
             denjskih težav pri otrocih v predšolskem obdobju. Potrjen je bilo kot učinko-
             vito in enostavno za uporabo pri otrocih, starih od tri do pet let (npr. Feil in
             Becker, 1993).
               ESP omogoča identifikacijo otrok, ki kažejo znake zunanjih (npr. agresija)
             in notranjih (npr. tesnoba) vedenjskih vzorcev, ki bi lahko vplivali na njihov
             nadaljnji socialni in akademski razvoj. Gre za večstopenjski pristop, ki vključu-
             je učitelje, starše in strokovnjake za zagotavljanje celostnega pregleda otro-
             kovega vedenja. ESP omogoča hitro identifikacijo otrok, ki so izpostavljeni
             tveganju za razvoj čustvenih in vedenjskih motenj. Je stroškovno učinkovit in
             primeren za univerzalno uporabo tudi v šolskih okoljih. Cilj je zmanjšati stig-
             mo z zgodnjo podporo in preprečiti napredovanje težav. Avtorji poudarjajo,
             da bi bilo treba s prizadevanji za preprečevanje teh težav začeti že v predšols-
             kem obdobju, preden težave postanejo resne (Forness idr., ).
               Program ESP (Feil idr. 1995) je zasnovan kot večstopenjski proces za pre-
             poznavanje in obravnavo otrok s pomembnimi vedenjskimi težavami. V prvi
             fazi vzgojitelji in učitelji v skupini identificirajo tri do pet otrok, pri katerih so
             najizrazitejše bodisi zunanje (eksternalizirane) bodisi notranje (internalizira-


                                                                           19
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114