Page 108 - Meje vedenja
P. 108

Katja Vrhunc Pfeifer

                  vpogled v otrokovo vedenje in čustveno prilagoditev. Poročila staršev in
                  vzgojiteljev/učiteljev so ključna pri mlajših otrocih ali otrocih z motnjami v
                  razvoju, ki morda nimajo kognitivne sposobnosti ali vztrajnosti za izpolnje-
                  vanje lestvic. Mlajši otroci imajo pogosto omejen vpogled v problematičnost
                  svojega vedenja, zlasti če to moti starše, učitelje ali vrstnike.
                    Pri starejših otrocih in mladostnikih so zaželeni samoocenjevalni vprašalni-
                  ki, zlasti pri obravnavi čustev (npr. občutki brezupa ali ničvrednosti) in vedenj
                  (npr. kraja), ki jih je težko neposredno opazovati. Starši nudijo pomembne in-
                  formacije o razvoju otroka, družinskih odnosih in vedenju v različnih okoljih,
                  medtem ko vzgojitelji/učitelji, zlasti v osnovni šoli, otroke opazujejo v struk-
                  turiranem okolju razreda in v manj strukturiranih situacijah, kot sta odmor in
                  igra. V srednjih šolah, kjer je stik učiteljev z učenci omejen, so samoocenjevan-
                  ja pogosto natančnejši kazalci otrokovega vedenja in čustev (Wingendfeld,
                  ).
                    Raziskave so pokazale, da je med informatorji pogosto nizka stopnja sklad-
                  nosti, kar je lahko posledica več dejavnikov (Wingendfeld, ):
                        − Razlike v vedenju otroka glede na okolje: Razlike v pričakovanjih, struk-
                       turi in veščinah staršev ali učiteljev pri upravljanju vedenja so pogost
                       razlog za neskladja v ocenah.
                        − Razlike v uporabljenih lestvicah: Neskladja so lahko posledica različne
                       vsebine postavk, oblik lestvic (npr. resničnost/neresničnost ali večtoč-
                       kovne lestvice) in psihometričnih lastnosti, kot sta notranja skladnost
                       in zanesljivost.
                        − Razlike v zaznavanju problematičnosti: Starši in učitelji vedenje pogosto
                       ocenjujejo kot problematičnejše kot otroci sami, zlasti pri motnjah, ki
                       so moteče za druge.
                        − Slogi odgovarjanja:  Pomanjkanje motivacije, nepriznavanje težav ali
                       pretiravanje lahko vplivajo na zanesljivost odgovorov.
                    Zaradi nizke stopnje skladnosti med informatorji je zato pomembna pre-
                  soja strokovnega delavca, ki temelji na podrobni interpretaciji pridobljenih
                  podatkov, saj gole informacije, pridobljene z vprašalniki, ne dajejo potrebne
                  vsebine za nadaljnje oblikovanje ustrezne intervencije.


                  Enodimenzionalne in večdimenzionalne lestvice
                  Enodimenzionalne lestvice so osredotočene na specifične motnje (npr.
                  ADHD) ali probleme (npr. socialne veščine), medtem ko večdimenzional-
                  ne lestvice ocenjujejo več področij prilagoditev, vključno z notranjimi (npr.
                  tesnoba, depresija) in zunanjimi težavami (npr. agresivnost). Večdimenzio-


                  18
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113