Page 298 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 298
ra Tavčar Kristan in Vanja Riccarda Kiswarday
pripomočkov. Vsi so izrazili potrebo po didaktičnih učnih pripomočkih za ur-
jenje grafomotoričnih spretnosti. »Multisenzorno grafomotorično mizo« so
vsi ocenili kot zelo uporabno in učinkovito, saj so bili navdušeni nad motivi-
ranostjo otrok pri grafomotoričnih dejavnostih; vsi bi mizo pri svojem delu
želeli uporabljati. Vsi so ocenili, da je miza prilagodljiva do te mere, da je za-
dostila potrebam vseh učencev, in so videli tudi možnosti za dodatne dejav-
nosti, kar bi podaljševalo njeno uporabnost. Z vidika možnosti za samostojno
urjenje grafomotorike je bil pripomoček najmanj prilagojen slepi učenki s
težjo obliko gibalne oviranosti, ki je potrebovala veliko pomoči. Sicer so uči-
telji navajali veliko prednosti pripomočka (npr. atraktivnost, prilagodljivost,
multisenzornost, možnost uporabe na različne načine, vdolbenost črt, mož-
nost uporabe v različnih okoljih, estetskost . . .), nekaj tudi pomanjkljivosti
(npr. orientacija in bledo rumena barva) in predlogov za izboljšavo (inten-
zivne barve, nakazovanje orientacije), da bi lahko ustrezal vsem učencem ne
glede na njihove potrebe.
Z izvedbo raziskave smo uspeli odgovoriti tudi na vseh šest zastavljenih
raziskovalnih vprašanj. Ugotavljamo:
1. Les se je izkazal za zelo dober in trpežen material za tovrsten pripomo-
ček. Učenci radi delajo z njim, ker je naravni material, poleg tega pa je
dovolj trden, da vzdrži mnogokratno uporabo in se delci ne odluščijo
od celotne podlage (to se nam je dogajalo v preteklih izkušnjah, ko smo
za izdelavo grafomotoričnih pripomočkov uporabljali gips, glino in sti-
ropor). Za daljšo obstojnost lahko les pobarvamo in zaščitimo s pre-
mazom/z lakom za lesk. »Slabost« lesa v primerjavi s prej navedenimi
materiali je, da sama vanj nisem mogla vdolbsti črt, saj bi mi to vzelo
precej časa, potrebovala pa bi tudi ustrezna orodja in pripomočke. Po-
trebno je bilo navezati stike s strokovnjaki, ki so po navodilih izdelali
pripomoček.
2. Glede lastnosti, ki jih mora imeti pripomoček, da bo zadostoval vsem
smernicam kakovostnega urjenja grafomotoričnih spretnosti (kazalci
učinkovitosti), ugotavljamo, da mora biti zasnovan tako, da upošteva
postopnost pri usvajanju različnih zahtevnosti linij (od enostavnejših
k zahtevnejšim). Omogočati mora predopismenjevalne vaje za tiskane
črke (ravne črte) in pisane črke (vijugaste črte/linije). Učenca mora na-
tančno voditi v ustrezno smer izvajanja predopismenjevalnih vaj (od
leve proti desni, od zgoraj navzdol). Omogočiti mora uporabo raz-
ličnih pisal in drugih dodatkov, s pomočjo katerih učenci uravnavajo
pritisk na podlago, ko sledijo začrtanim linijam. Poleg tega morajo
298
pripomočkov. Vsi so izrazili potrebo po didaktičnih učnih pripomočkih za ur-
jenje grafomotoričnih spretnosti. »Multisenzorno grafomotorično mizo« so
vsi ocenili kot zelo uporabno in učinkovito, saj so bili navdušeni nad motivi-
ranostjo otrok pri grafomotoričnih dejavnostih; vsi bi mizo pri svojem delu
želeli uporabljati. Vsi so ocenili, da je miza prilagodljiva do te mere, da je za-
dostila potrebam vseh učencev, in so videli tudi možnosti za dodatne dejav-
nosti, kar bi podaljševalo njeno uporabnost. Z vidika možnosti za samostojno
urjenje grafomotorike je bil pripomoček najmanj prilagojen slepi učenki s
težjo obliko gibalne oviranosti, ki je potrebovala veliko pomoči. Sicer so uči-
telji navajali veliko prednosti pripomočka (npr. atraktivnost, prilagodljivost,
multisenzornost, možnost uporabe na različne načine, vdolbenost črt, mož-
nost uporabe v različnih okoljih, estetskost . . .), nekaj tudi pomanjkljivosti
(npr. orientacija in bledo rumena barva) in predlogov za izboljšavo (inten-
zivne barve, nakazovanje orientacije), da bi lahko ustrezal vsem učencem ne
glede na njihove potrebe.
Z izvedbo raziskave smo uspeli odgovoriti tudi na vseh šest zastavljenih
raziskovalnih vprašanj. Ugotavljamo:
1. Les se je izkazal za zelo dober in trpežen material za tovrsten pripomo-
ček. Učenci radi delajo z njim, ker je naravni material, poleg tega pa je
dovolj trden, da vzdrži mnogokratno uporabo in se delci ne odluščijo
od celotne podlage (to se nam je dogajalo v preteklih izkušnjah, ko smo
za izdelavo grafomotoričnih pripomočkov uporabljali gips, glino in sti-
ropor). Za daljšo obstojnost lahko les pobarvamo in zaščitimo s pre-
mazom/z lakom za lesk. »Slabost« lesa v primerjavi s prej navedenimi
materiali je, da sama vanj nisem mogla vdolbsti črt, saj bi mi to vzelo
precej časa, potrebovala pa bi tudi ustrezna orodja in pripomočke. Po-
trebno je bilo navezati stike s strokovnjaki, ki so po navodilih izdelali
pripomoček.
2. Glede lastnosti, ki jih mora imeti pripomoček, da bo zadostoval vsem
smernicam kakovostnega urjenja grafomotoričnih spretnosti (kazalci
učinkovitosti), ugotavljamo, da mora biti zasnovan tako, da upošteva
postopnost pri usvajanju različnih zahtevnosti linij (od enostavnejših
k zahtevnejšim). Omogočati mora predopismenjevalne vaje za tiskane
črke (ravne črte) in pisane črke (vijugaste črte/linije). Učenca mora na-
tančno voditi v ustrezno smer izvajanja predopismenjevalnih vaj (od
leve proti desni, od zgoraj navzdol). Omogočiti mora uporabo raz-
ličnih pisal in drugih dodatkov, s pomočjo katerih učenci uravnavajo
pritisk na podlago, ko sledijo začrtanim linijam. Poleg tega morajo
298