Page 52 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 13, zvezek 27 / Year 13, Issue 27, 2017
P. 52
SBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek
Shema podroèij NOG iz leta 1978 (Slika 1) ka e, da je Breda Oblak zasnovala koncept
glasbenih dejavnosti: solfeggio z diktatom, reprodukcija in interpretacija primerov iz
glasbene literature, vzgoja k glasbeni ustvarjalnosti, poslušanje glasbe, teoretiène in
oblikovne zakonitosti za razvoj glasbenih sposobnosti in znanj, ki opredeljuje tudi
kurikularno izhodišèe sodobnega uènega naèrta za NOG (2003). V spodnji tabeli je
prikazana primerjava podroèij glasbenih dejavnosti v obeh obravnavanih uènih naèrtih.
Tabela 1: Primerjava podroèij glasbenih dejavnosti in operativnih ciljev v uènih naèrtih NOG iz
leta 1978 in 2003
Uèni naèrt za NOG (1978): Uèni naèrt za NOG (2003):
Dejavnosti Operativni cilji - dejavnosti
Solfeggio z diktatom Uèenci solfed irajo.
Reprodukcija in interpretacija primerov Uèenci izvajajo in interpretirajo primere iz
iz glasbene literature glasbene literature.
Uèenci ustvarjajo.
Vzgoja k glasbeni ustvarjalnosti Uèenci poslušajo.
Uèenci spoznavajo.
Poslušanje glasbe
Teoretiène in oblikovne zakonitosti
Vizionarska opredelitev podroèij glasbenih dejavnosti, ki jih je oblikovala Breda Oblak,
pa pri prenosu v prakso ni naletela na širše odobravanje. Po besedah avtorice so razlièni
odzivi izvirali iz »razliènega pojmovanja obravnave predmeta, pomanjkanja didaktiènih
izkušenj, presoje, znanj in seveda uporabe metod solfeggia in z njimi povezanih
uèbenikov: na splošno so se prestrašili veèjega števila vzgojno-izobra evalnih podroèij,
èeš da razširjajo obseg predmeta, ki tako ne bo izvedljiv v predvidenih tedenskih urah; pri
tem sva posredovali pojasnilo, da sleherno podroèje ne terja samostojnega dela uène ure,
temveè gre za smotrno povezavo glasbene reprodukcije, zaznave in tudi kreativnosti, ki
doloèeno vsebino pojasnjuje skozi razliène oblike glasbene komunikacije. Na ta naèin jih
uèencem odkriva v njihovem bistvu ter jih aktivno in na zanimivejši naèin utrjuje.« (iz
osebnega arhiva Brede Oblak)
Zgoraj navedene misli Brede Oblak potrjujejo, da je uvajanje novosti v pedagoško prakso
kompleksen proces, katerega uspešnost pogojuje vrsta dejavnikov (Devjak in Polak,
2007), med katerimi izpostavljamo zlasti osebna stališèa uèiteljev in njihovo strokovno
usposobljenost. Strinjamo se, da je profesionalni razvoj uèiteljev »proces, ki vkljuèuje
uèiteljevo osebnostno, poklicno in socialno dimenzijo in pomeni uèiteljevo napredovanje
v smeri kritiènega, neodvisnega, odgovornega odloèanja in ravnanja« (Valenèiè Zuljan,
2001, str. 131). Le osebnostno in profesionalno kompetenten uèitelj lahko udejanja
zaèrtane kurikularne strategije in jih prevaja v prakso, pri èemer je bistvenega pomena tudi
njegova motiviranost in odnos do predmeta (Rotar Pance, 1999). Breda Oblak tudi
poudarja, da so »ozka zakoreninjenost v glasbeno teorijo in njena stereotipna verbalna
obravnava (dogmatsko ponavljanje pojmov, definicij …) in ev. obèasna pevska
reprodukcija nekaterih posameznih pojmov (npr. informativno petje durove in molove
52
Shema podroèij NOG iz leta 1978 (Slika 1) ka e, da je Breda Oblak zasnovala koncept
glasbenih dejavnosti: solfeggio z diktatom, reprodukcija in interpretacija primerov iz
glasbene literature, vzgoja k glasbeni ustvarjalnosti, poslušanje glasbe, teoretiène in
oblikovne zakonitosti za razvoj glasbenih sposobnosti in znanj, ki opredeljuje tudi
kurikularno izhodišèe sodobnega uènega naèrta za NOG (2003). V spodnji tabeli je
prikazana primerjava podroèij glasbenih dejavnosti v obeh obravnavanih uènih naèrtih.
Tabela 1: Primerjava podroèij glasbenih dejavnosti in operativnih ciljev v uènih naèrtih NOG iz
leta 1978 in 2003
Uèni naèrt za NOG (1978): Uèni naèrt za NOG (2003):
Dejavnosti Operativni cilji - dejavnosti
Solfeggio z diktatom Uèenci solfed irajo.
Reprodukcija in interpretacija primerov Uèenci izvajajo in interpretirajo primere iz
iz glasbene literature glasbene literature.
Uèenci ustvarjajo.
Vzgoja k glasbeni ustvarjalnosti Uèenci poslušajo.
Uèenci spoznavajo.
Poslušanje glasbe
Teoretiène in oblikovne zakonitosti
Vizionarska opredelitev podroèij glasbenih dejavnosti, ki jih je oblikovala Breda Oblak,
pa pri prenosu v prakso ni naletela na širše odobravanje. Po besedah avtorice so razlièni
odzivi izvirali iz »razliènega pojmovanja obravnave predmeta, pomanjkanja didaktiènih
izkušenj, presoje, znanj in seveda uporabe metod solfeggia in z njimi povezanih
uèbenikov: na splošno so se prestrašili veèjega števila vzgojno-izobra evalnih podroèij,
èeš da razširjajo obseg predmeta, ki tako ne bo izvedljiv v predvidenih tedenskih urah; pri
tem sva posredovali pojasnilo, da sleherno podroèje ne terja samostojnega dela uène ure,
temveè gre za smotrno povezavo glasbene reprodukcije, zaznave in tudi kreativnosti, ki
doloèeno vsebino pojasnjuje skozi razliène oblike glasbene komunikacije. Na ta naèin jih
uèencem odkriva v njihovem bistvu ter jih aktivno in na zanimivejši naèin utrjuje.« (iz
osebnega arhiva Brede Oblak)
Zgoraj navedene misli Brede Oblak potrjujejo, da je uvajanje novosti v pedagoško prakso
kompleksen proces, katerega uspešnost pogojuje vrsta dejavnikov (Devjak in Polak,
2007), med katerimi izpostavljamo zlasti osebna stališèa uèiteljev in njihovo strokovno
usposobljenost. Strinjamo se, da je profesionalni razvoj uèiteljev »proces, ki vkljuèuje
uèiteljevo osebnostno, poklicno in socialno dimenzijo in pomeni uèiteljevo napredovanje
v smeri kritiènega, neodvisnega, odgovornega odloèanja in ravnanja« (Valenèiè Zuljan,
2001, str. 131). Le osebnostno in profesionalno kompetenten uèitelj lahko udejanja
zaèrtane kurikularne strategije in jih prevaja v prakso, pri èemer je bistvenega pomena tudi
njegova motiviranost in odnos do predmeta (Rotar Pance, 1999). Breda Oblak tudi
poudarja, da so »ozka zakoreninjenost v glasbeno teorijo in njena stereotipna verbalna
obravnava (dogmatsko ponavljanje pojmov, definicij …) in ev. obèasna pevska
reprodukcija nekaterih posameznih pojmov (npr. informativno petje durove in molove
52