Page 133 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 133
onika Šarec, ORGELSKI OPUS SAMA VREMŠAKA
prvega stavka ni predpisana. Sonata je bila izdana pri Društvu slovenskih skladateljev
(DSS) leta 1969.25
Leta 1971 je Vremšak napisal obse no orgelsko skladbo z naslovom Triptihon, ki je
glede na Passacaglio iz akademijskih let, pa tudi sonato, stilno precej drugaèna. Te je
opredeljiva harmonska struktura in pestri ritmi, ki ustvarjajo ekspresionistièno izrazno
heterogenost in oblikovno kompliciranost, virtuozna šestnajstinska gibanja v pedalu in
manualih, pogosto v dvojemkah, in široki akordni prijemi, ki zahtevajo mestoma zelo
širok medprstni obseg, predstavljajo izvajalcu izziv in resen študijski pristop. Pri
izvajalskih oznakah skladatelj ni odstopal od svoje tradicije, saj je ponovno oznaèil le
tempe in generalno dinamiko, artikulacije in napotkov za registracijo, z izjemo enega
navedka svetlih in ostrih registrov, ni. Zahtevna skladba je grajena v treh stavkih: Preludij,
Scherzo in Toccata, sloneèa na koralni temi, ki jo izmenjaje prinašajo razlièni glasovi.
Tudi ta skladba je bila leta 1973 izdana pri DSS.26
Sonata quasi una fantasia in Triptihon sta do ivela praizvedbo v okviru Festivala v
Ljubljani, obe skladbi pa sta bili izvedeni tudi v Trstu in bili posneti za RAI.27
Leta 1976 je nastala po skladateljevih besedah najboljša in najbolj dodelana skladba za
orgle,28 Tema con variazioni, napisana v dorskem modusu. Skladba glede na številne
izvedbe doma in na tujem sodi med najpriljubljenejša Vremšakova dela. Zanjo je ustvaril
preprosto 10-taktno temo, ki jo je variiral na najrazliènejše naèine. Iz arhaièno zveneèega
tematskega jedra se razrašèa venec 15 variacij,29 med katerimi je osem zaèetnih variacij
figurativnih, ki se ritmièno in zvokovno vedno bolj zgošèajo, sledijo pa jim karakterno
jasno opredeljene variacije s pomenljivimi naslovi, kot so Valse – scherzo, Meditacija,
Toccata, Pastorale, Marcia funebre, Quasi etude itd. V zadnji, najdaljši variaciji, je
uporabil obliko fuge, ki organsko prehaja v Codo, ki s ponovnim citatom teme z mogoèno
doneèimi akordi v ffff z D-durovim akordom sklene skladbo. Tudi tej skladbi je skladatelj
v svojem slogu doloèil dinamiko in tempe, medtem ko o predlogih registracije in
artikulacije ni govora. Delo je bilo izdano leta 1977 pri DSS.30 Prviè jo je izvedel Hubert
Bergant v Düsseldorfu istega leta v okviru »Internationale Orgeltage«, kjer je z njo po el
velik uspeh.31
Kratek vpogled v izvajanje Vremšakovih orgelskih skladb na koncertih in
tekmovanjih
Da so Vremšakove orgelske skladbe za ivele na koncertih e kmalu po nastanku, je bil
najbolj zaslu en njegov prijatelj, orglavec Hubert Bergant, ki je koncertiral širom po
Evropi in jih z veseljem redno uvršèal na koncertne programe. O tem prièajo številni
programski listi in njegovi zapisi o izvajanju skladb.32
Spoštovanje, ki sta ga gojila med seboj, smo iz njunih besed in dejanj zlahka opazili
tudi njuni študenti. Vremšakove skladbe so bile vedno prisotne v Bergantovem kovèku in
25 Ed. DSS 346.
26 Ed. DSS 550.
27 Hubert Bergant, n. d., str. 96.
28 Natalija Mustar, n. d., 94.
29 Hubert Bergant, n. d., str. 96.
30 Ed. DSS 788.
31 H. Bergant, n. d., str. 96.
32 Prav tam.
133
prvega stavka ni predpisana. Sonata je bila izdana pri Društvu slovenskih skladateljev
(DSS) leta 1969.25
Leta 1971 je Vremšak napisal obse no orgelsko skladbo z naslovom Triptihon, ki je
glede na Passacaglio iz akademijskih let, pa tudi sonato, stilno precej drugaèna. Te je
opredeljiva harmonska struktura in pestri ritmi, ki ustvarjajo ekspresionistièno izrazno
heterogenost in oblikovno kompliciranost, virtuozna šestnajstinska gibanja v pedalu in
manualih, pogosto v dvojemkah, in široki akordni prijemi, ki zahtevajo mestoma zelo
širok medprstni obseg, predstavljajo izvajalcu izziv in resen študijski pristop. Pri
izvajalskih oznakah skladatelj ni odstopal od svoje tradicije, saj je ponovno oznaèil le
tempe in generalno dinamiko, artikulacije in napotkov za registracijo, z izjemo enega
navedka svetlih in ostrih registrov, ni. Zahtevna skladba je grajena v treh stavkih: Preludij,
Scherzo in Toccata, sloneèa na koralni temi, ki jo izmenjaje prinašajo razlièni glasovi.
Tudi ta skladba je bila leta 1973 izdana pri DSS.26
Sonata quasi una fantasia in Triptihon sta do ivela praizvedbo v okviru Festivala v
Ljubljani, obe skladbi pa sta bili izvedeni tudi v Trstu in bili posneti za RAI.27
Leta 1976 je nastala po skladateljevih besedah najboljša in najbolj dodelana skladba za
orgle,28 Tema con variazioni, napisana v dorskem modusu. Skladba glede na številne
izvedbe doma in na tujem sodi med najpriljubljenejša Vremšakova dela. Zanjo je ustvaril
preprosto 10-taktno temo, ki jo je variiral na najrazliènejše naèine. Iz arhaièno zveneèega
tematskega jedra se razrašèa venec 15 variacij,29 med katerimi je osem zaèetnih variacij
figurativnih, ki se ritmièno in zvokovno vedno bolj zgošèajo, sledijo pa jim karakterno
jasno opredeljene variacije s pomenljivimi naslovi, kot so Valse – scherzo, Meditacija,
Toccata, Pastorale, Marcia funebre, Quasi etude itd. V zadnji, najdaljši variaciji, je
uporabil obliko fuge, ki organsko prehaja v Codo, ki s ponovnim citatom teme z mogoèno
doneèimi akordi v ffff z D-durovim akordom sklene skladbo. Tudi tej skladbi je skladatelj
v svojem slogu doloèil dinamiko in tempe, medtem ko o predlogih registracije in
artikulacije ni govora. Delo je bilo izdano leta 1977 pri DSS.30 Prviè jo je izvedel Hubert
Bergant v Düsseldorfu istega leta v okviru »Internationale Orgeltage«, kjer je z njo po el
velik uspeh.31
Kratek vpogled v izvajanje Vremšakovih orgelskih skladb na koncertih in
tekmovanjih
Da so Vremšakove orgelske skladbe za ivele na koncertih e kmalu po nastanku, je bil
najbolj zaslu en njegov prijatelj, orglavec Hubert Bergant, ki je koncertiral širom po
Evropi in jih z veseljem redno uvršèal na koncertne programe. O tem prièajo številni
programski listi in njegovi zapisi o izvajanju skladb.32
Spoštovanje, ki sta ga gojila med seboj, smo iz njunih besed in dejanj zlahka opazili
tudi njuni študenti. Vremšakove skladbe so bile vedno prisotne v Bergantovem kovèku in
25 Ed. DSS 346.
26 Ed. DSS 550.
27 Hubert Bergant, n. d., str. 96.
28 Natalija Mustar, n. d., 94.
29 Hubert Bergant, n. d., str. 96.
30 Ed. DSS 788.
31 H. Bergant, n. d., str. 96.
32 Prav tam.
133