Page 131 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 131
onika Šarec, ORGELSKI OPUS SAMA VREMŠAKA

Leta 1994 je Vremšak napisal kar tri koralne variacije; Salve Regina, Ave maris stella
in Libera me, pa tudi Magnificat za zasedbo sopran solo, moški oktet in orgle, ki je
orglavca Huberta Berganta tako prevzel, da je skladatelja pregovoril za predelavo skladbe
za orgle solo. Le-to je Vremšak napisal dve leti kasneje, skladba pa v samostojni orgelski
izvedbi deluje prav tako lepo in mogoèno kot v prvotni zasedbi.

V skladbi Salve Regina tematièno obdeluje naslednji gregorijanski koralni napev:

Skladba je napisana v obliki variacij in se zaène s harmonizacijo koralnega napeva.
Citiranemu koralu sledi sedem variacij. Temo ritmièno in metrumsko spreminja, jo
avgmentira, pojavi se v razliènih glasovih. V témi ter èetrti in šesti variaciji taktnic ni, prav
tako ni zapisanega taktovskega naèina. V zakljuèku 5. variacije uporabi clustre za roke in
komolce. V skladbi je bil skladatelj v nasprotju s svojo tradicijo relativno radodaren z
izvajalskimi oznakami. Oznaèil je generalno dinamiko, tempi so zapisani z
metronomskimi oznakami, v posameznih variacijah je zapisna artikulacija, v prvi in šesti
variaciji je doloèena igra na dveh manualih, mestoma pa je predlagal tudi barvo registrov:
v tretji variaciji so zapisani ne ni, svetli registri, v èetrti ostri in svetli registri. V zadnji
variaciji doloèi registracijo z oznako Pleno, na zaèetku brez jeziènikov, v zadnjih dveh
taktih pa z njimi mogoèno zakljuèi skladbo. Praizvedba skladbe je bila v Cankarjevem
domu 28. 11. 1994, izvajal jo je Hubert Bergant.20

Naslednja skladba iz leta 1994 so Variacije na koralno temo. Variacije so nastale na
temo »LIBERA ME«:

Skladbo sestavljajo tema in sedem variacij, zadnja je hkrati coda. Tema se pojavlja v
razliènih glasovih, ritmièno spremenjena, v inverziji, avgmentirana itd. V 4. variaciji
naredi iz teme fugo, ki konèa v fff. Tudi coda ima dinamièno oznako fff. Skladatelj je v
skladbi doloèil dinamiko in tempe, le na nekaj mestih artikulacijo, navodil za registracijo
pa ni. Zaradi številnih menjav metruma in pestrega ritmiènega dogajanja sta s taktnicami
urejeni le tretja in èetrta variacija. Skladbo je Hubert Bergant prviè izvajal 20. 6. 1996 v
Kamniku.21
Tretja skladba na koralno temo pa je Ave maris stella. Koralni napev:

20 Povzeto po pripovedovanju skladatelja Sama Vremšaka.
21 Prav tam.

131
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136