Page 37 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 9, zvezek 18 / Year 9, Issue 18, 2013
P. 37
nc Kri nar, GLASBA BOJANA ADAMIÈA V ÈASU DRUGE SVETOVNE VOJNE
Franc Kri nar
Ištitut glasbenoinformacijskih znanosti pri Centru za interdisciplinarne in
multidisciplinarne raziskave in študije Univerze v Mariboru
GLASBA BOJANA ADAMIÈA V ÈASU DRUGE SVETOVNE VOJNE
Izvleèek: Prispevek obravnava Adamièevo ustvarjalnost in poustvarjalnost v njegovem
partizanskem obdobju, ki ga je pre ivel kot borec in vsestranski kulturnik v Glavnem štabu
Narodnoosvobodilne vojske in Partizanskih odredov Slovenije na osvobojenem ozemlju Bele
krajine, kjer je bil kot najvidnejši vodja zadol en za kulturno in še posebej glasbeno ivljenje. Tu je
ustanovil Godbo Glavnega štaba, bil med pobudniki Invalidskega pevskega zbora, nastopal na radiu
Osvobodilna fronta in komponiral. Izmed okrog tridesetih del, ki so tako rekoè Adamièevi
kompozicijski prvenci na podroèju klasiène oz. resne glasbe, so se ohranili nekateri zbori,
samospevi, komorna dela in skladbe za godbo na pihala.
Kljuène besede: partizansko obdobje, Godba Glavnega štaba, zbor, samospev, pihalni orkester,
komorna dela
Abstract: The article discusses the period the composer and interpreter Bojan Adamiè spent as a
partisan in the headquarters of the National Liberation Army and Partisan detachments in the
liberated territory of Bela krajina. As one of the main figures responsible for the cultural and,
especially, the musical life of the region, Adamiè founded the Headquarters Military Band,
encouraged the foundation of the Choir of the Disabled, performed on the Liberation Front Radio
and also composed. About thirty preserved works, his first of the genre of classical or serious music,
include choirs, art songs, chamber music and military band music.1
Keywords: partisan period, Headquarters Military Band, choir, art song, wind orchestra, chamber
music
Èas druge svetovne vojne
Davno pred vojno se je Bojan Adamiè spoznal tako z godbo kot z razliènimi glasbenimi
instrumenti; in še veè: še precej pred zaèetkom 2. svetovne vojne se je zapisal zabavni ali
še bolj konkretno jazzovski glasbi. V juniju in juliju l. 1941 je prièel kot simpatizer OF po
Ljubljani raznašati letake in sodelovati v raznih drugih (prepovedanih) akcijah. Za
najva nejšo dejavnost pa je smatral tisto, ki je bila povezana z glasbo in »njegovim«
jazzom. V tem èasu so v Ljubljani ustanovili okoli deset jazzovskih sestavov - ansamblov
s po 5–12 èlani razliènih zasedb. Ti ansambli so tudi pod okriljem Osvobodilne fronte
(dalje OF) sestavljali jedro, iz katerega je nastal tudi jazzovski klub. Od èlanov ansamblov
jih je kasneje precej umrlo, bilo pobitih, ostalo v taborišèih, ali pa so padli kot borci v
partizanskih enotah. Z Adamièevim odhodom v partizane, v septembru 1943, v bojno
enoto, se je ta njegov aktivistièni del konèal. Uspešno! Iz l. 1942 je (po)znana slika
revijalnega nastopa instrumentalnega kvarteta, ki je v zasedbi: B. Adamiè (harmonika),
Vlado Golob (harmonika), Samo Hubad (kontrabas) in Leo Ponikvar (kitara), nastopil v
ljubljanski Franèiškanski dvorani. Marsikateri zaslu ki s teh nastopov so šli v korist OF.
Adamiè je odšel v partizane neposredno po italijanski kapitulaciji. Tu je prehodil zelo
zanimivo pot od kurirja, prek mitraljezca do poveljnika oz. vodje kulturniške skupine
(skupaj z Vladom Golobom). Na pomlad leta 1944 je bil iz (prvotne) Ljubljanske in IX.
1 Prevod Aljoša Vršèaj.
37
Franc Kri nar
Ištitut glasbenoinformacijskih znanosti pri Centru za interdisciplinarne in
multidisciplinarne raziskave in študije Univerze v Mariboru
GLASBA BOJANA ADAMIÈA V ÈASU DRUGE SVETOVNE VOJNE
Izvleèek: Prispevek obravnava Adamièevo ustvarjalnost in poustvarjalnost v njegovem
partizanskem obdobju, ki ga je pre ivel kot borec in vsestranski kulturnik v Glavnem štabu
Narodnoosvobodilne vojske in Partizanskih odredov Slovenije na osvobojenem ozemlju Bele
krajine, kjer je bil kot najvidnejši vodja zadol en za kulturno in še posebej glasbeno ivljenje. Tu je
ustanovil Godbo Glavnega štaba, bil med pobudniki Invalidskega pevskega zbora, nastopal na radiu
Osvobodilna fronta in komponiral. Izmed okrog tridesetih del, ki so tako rekoè Adamièevi
kompozicijski prvenci na podroèju klasiène oz. resne glasbe, so se ohranili nekateri zbori,
samospevi, komorna dela in skladbe za godbo na pihala.
Kljuène besede: partizansko obdobje, Godba Glavnega štaba, zbor, samospev, pihalni orkester,
komorna dela
Abstract: The article discusses the period the composer and interpreter Bojan Adamiè spent as a
partisan in the headquarters of the National Liberation Army and Partisan detachments in the
liberated territory of Bela krajina. As one of the main figures responsible for the cultural and,
especially, the musical life of the region, Adamiè founded the Headquarters Military Band,
encouraged the foundation of the Choir of the Disabled, performed on the Liberation Front Radio
and also composed. About thirty preserved works, his first of the genre of classical or serious music,
include choirs, art songs, chamber music and military band music.1
Keywords: partisan period, Headquarters Military Band, choir, art song, wind orchestra, chamber
music
Èas druge svetovne vojne
Davno pred vojno se je Bojan Adamiè spoznal tako z godbo kot z razliènimi glasbenimi
instrumenti; in še veè: še precej pred zaèetkom 2. svetovne vojne se je zapisal zabavni ali
še bolj konkretno jazzovski glasbi. V juniju in juliju l. 1941 je prièel kot simpatizer OF po
Ljubljani raznašati letake in sodelovati v raznih drugih (prepovedanih) akcijah. Za
najva nejšo dejavnost pa je smatral tisto, ki je bila povezana z glasbo in »njegovim«
jazzom. V tem èasu so v Ljubljani ustanovili okoli deset jazzovskih sestavov - ansamblov
s po 5–12 èlani razliènih zasedb. Ti ansambli so tudi pod okriljem Osvobodilne fronte
(dalje OF) sestavljali jedro, iz katerega je nastal tudi jazzovski klub. Od èlanov ansamblov
jih je kasneje precej umrlo, bilo pobitih, ostalo v taborišèih, ali pa so padli kot borci v
partizanskih enotah. Z Adamièevim odhodom v partizane, v septembru 1943, v bojno
enoto, se je ta njegov aktivistièni del konèal. Uspešno! Iz l. 1942 je (po)znana slika
revijalnega nastopa instrumentalnega kvarteta, ki je v zasedbi: B. Adamiè (harmonika),
Vlado Golob (harmonika), Samo Hubad (kontrabas) in Leo Ponikvar (kitara), nastopil v
ljubljanski Franèiškanski dvorani. Marsikateri zaslu ki s teh nastopov so šli v korist OF.
Adamiè je odšel v partizane neposredno po italijanski kapitulaciji. Tu je prehodil zelo
zanimivo pot od kurirja, prek mitraljezca do poveljnika oz. vodje kulturniške skupine
(skupaj z Vladom Golobom). Na pomlad leta 1944 je bil iz (prvotne) Ljubljanske in IX.
1 Prevod Aljoša Vršèaj.
37