Page 25 - Mešinovič, Sanela, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 25
Induktivno in deduktivno učenje pojmov

vljenimi vprašanji, izzivi in problemskimi situacijami, ki pomagajo pri spremi-
njanju napačnih ali nepopolnih predstav. Zato mora učitelj najprej ugotoviti
in pri načrtovanju učne vsebine upoštevati otrokovo začetno znanje.

Konstruktivistični pristop je marsikje povzročil velike spremembe v pouče-
vanju in s tem trajnejše in kakovostnejše učne rezultate ob močnejši notra-
nji učni motivaciji. Spremembe se dogajajo tako v pojmovanju znanja kot pri
poučevanju in učenju. Raziskave kažejo, da pouk, ki učencem ponudi le znan-
stveno klasifikacijo, ne da bi upošteval problematiko in jim pomagal spreme-
niti njihovo obstoječo kognitivno strukturo, daje le kratkotrajne in površinske
rezultate. Znanje ni le paleta vsebin, temveč tudi »načini ravnanja« s temi vse-
binami.

Induktivno in deduktivno učenje pojmov
Za razumevanje in sporazumevanje uporabljamo besede, s katerimi izra-
žamo pojme. Z njimi določamo lastnosti predmetov in pojavov. Učenec pri
pouku matematike pridobiva znanje o matematičnih pojmih in simbolih,
razvija matematične spretnosti ter spoznava matematične strategije.

Dienes (1960) je oblikoval štiri načela, ki imajo pomembno vlogo pri obli-
kovanju matematičnih pojmov

– načelo dinamike;
– načelo konstrukcije;
– načelo matematične spremenljivosti;
– načelo zaznavne spremenljivosti.

Načelo dinamike izhaja iz Piagetevih spoznanj, da se učenci učijo veliko
počasneje, kot si predstavljamo, zato potrebujejo veliko časa, da usvojijo ma-
tematični pojem. Dienes pravi tudi, da je učenje aktiven proces, v katerem
so učenci aktivno udeleženi. Načelo konstrukcije temelji na tem, da je mate-
matika za učence konstruktivna in ne analitična dejavnost. Učenci v procesu
učenja izgradijo lastno matematično znanje. Načelo matematične spremen-
ljivosti poudarja, kako pomembno je, da učenci spoznajo npr. kvadrat v raz-
ličnih legah in velikostih. Načelo zaznavne spremenljivosti govori o individu-
alnih razlikah učencev. Zaradi teh razlik Dienes predlaga organizacijo učenja
v majhnih skupinah, delo z učnimi listi in raznolike reprezentacije pojma (Di-
enes 1960 v Hodnik Čadež 2004).

Predpogoj za učenje pojmov je učenje razlikovanja (Gagne 1985), npr.,
sadje razlikujemo po barvi, geometrijske like po obliki. Učencem zagotovimo
raznolike čutne izkušnje, zaznavno-perceptivno učenje, dejavnosti za ugo-

23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30