Page 42 - Meje vedenja
P. 42

Mitja Krajnčan

                       no njihove težave ostanejo neprepoznane ali nezdravljene, kar vodi v
                       kronično stopnjevanje težav.

                  Empirične raziskave in mednarodne primerjave
                  Raziskava Floor van Oort idr. (11) je primerjala vpliv SES na vedenjske težave
                  v ZDA in na Nizozemskem ter ugotovila, da nižji SES dosledno napoveduje
                  višjo stopnjo vedenjskih težav, ne glede na zdravstveni sistem ali kulturni
                  kontekst. To kaže, da je vpliv SES univerzalen in neodvisen od specifičnih
                  družbenih okoliščin (van Oort idr., 11). Z zgodnjimi intervencami in s pro-
                  grami za zgodnjo obravnavo otrok iz deprivilegiranih okolij lahko zmanjšajo
                  pojavnost vedenjskih motenj. Primeri vključujejo programe za krepitev star-
                  ševskih veščin in zgodnjo otroško vzgojo. Prav tako je pomemben dostop do
                  psihosocialne podpore. Omogočanje dostopa do psihološkega svetovanja
                  in terapij lahko otrokom pomaga pri obvladovanju stresa in razvoju zdravih
                  vedenjskih vzorcev. Tudi celostni pristopi v šolah, ki vključujejo čustveno
                  učenje, socialne veščine in podporo otrokom iz deprivilegiranih okolij, lahko
                  zmanjšajo vedenjske težave.
                    Dejavnike socialno-ekonomskih struktur bomo podrobneje razdelili v:
                        − demografske značilnosti,
                        − gostoto prebivalstva,
                        − brezposelnost in
                        − stanovanjske razmere družin ter prostorsko koncentracijo socialne de-
                       privacije.


                  Demografske značilnosti prestopniškega vedenja
                  Irma Kovčo (1996) pravi, da je vedenje otrok in mladoletnikov s čustvenimi
                  in vedenjskimi težavami povezano z občimi socialno-demografskimi, gospo-
                  darskimi ter prometnimi gibanji in lastnostmi kakega področja, s stopnjo ur-
                  banizacije, stanjem ter z razvojem ustrezne infrastrukture. Posebej izpostavi
                  urbanizacijo kot proces mehaničnega gibanja in širjenja vpliva mesta, kar
                  povzroča socialno segregacijo po spolu, starosti, stopnji izobrazbe, dejavnos-
                  ti, vrsti družine ipd. Vse to so pomembni dejavniki, ki jih prinašajo spremem-
                  be in razlike v življenjskih razmerah mladih.
                    Nekatere socialno-demografske značilnosti mladoletnih delinkventov so
                  (Mikšaj-Todorović idr., 199, str. 31):
                    1.  Starost (otroci, mlajši mladoletniki in starejši). S starostjo se stopnjujeta
                       teža in količina kaznivih dejanj, od redkih manjših kraj do razbojništva
                       in kraj avtomobilov.


                  4
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47